Continuing Education in Rural, Quilombola, Riparian, and Indigenous Schools: Diversity in Unity                                   

Autor/innen

Abstract

ABSTRACT. The text addresses part of the results of the research Education and Rural Schooling in the time of the Covid-19 pandemic conducted by groups of the Latin American Network of Studies and Research in Rural Education. Our objective is to analyze the diversity and inequalities in continuing education in the context of the Covid-19 pandemic in rural schools, including those in water and forest areas, in dialectical relation to the totality. To achieve this, we utilized data from 645 respondents from a virtual questionnaire conducted by the research, as well as excerpts from interviews with 19 educators who worked in schools in the years 2020 and/or 2021. We discuss the diversity of human experience, encompassing elements of culture, lifestyle, and the political and social organization of communities. We reflect on the challenges posed by the pandemic in the context of a society organized under the aegis of financial and neoliberal capital, impacting the ongoing training of teachers. Finally, we highlight the diversity of territories, how life is organized, the understanding of education and schools, and, at the same time, the unity imposed by the social form of capital, with neoliberal policies and the commodification of education.

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Autor/innen-Biografien

Ionah Beatriz Beraldo Mateus, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO,Universidade Estadual do Centro-Oeste

Doutoranda do programa de pós-graduação da Universidade Estadual do Centro Oeste (2021). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá(2008). Especialização em Teoria Histórico Cultural - área de concentração: Educação e Psicologia (2006).Especialização em Neuropsicopedagogia (2020). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (2002).Atualmente é bolsista da capes e professora colaboradora na Universidade Estadual do Centro Oeste Guarapuava - Pr.

Natacha Eugência Janata, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Professora da Universidade Federal de Santa Catarina, atua no Curso de Licenciatura em Educação do Campo/Departamento de Estudos Especializados em Educação. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2012), Mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná (1999). Foi professora da Rede Estadual de Educação do Paraná no período de 1997 a 2000, bem como de 2005 a 2008, sendo que nos dois últimos anos atuou como professora e coordenadora do Curso de Formação de Docentes em escola de área de reforma agrária. No intervalo entre 2003 a 2005 assumiu a função de técnica pedagógica da Coordenação de Educação do Campo , vinculada à Secretaria de Estado da Educação do Paraná. De 2006 a 2008 coordenou uma turma da Especialização em Educação do Campo da UFPR. Linha de extensão e pesquisa na área da educação e escola do campo, juventude do campo, asentamentos e acampamentos da reforma agrária.

Ana Cristina Hammel , Universidade Federal da Fronteira Sul - UFFS

Professora da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS), campus Laranjieras do Sul, Doutora em História pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE). Atua com ensino, pesquisa e extensão nas áreas de Educação do campo, escolas do campo, e formação docente.

Alex Verdério, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB

Doutorado em Educação. Docente no Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

Literaturhinweise

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Veröffentlicht

2024-08-23

Zitationsvorschlag

Mateus, I. B. B., Janata, N. E., Hammel , A. C., & Verdério, A. (2024). Continuing Education in Rural, Quilombola, Riparian, and Indigenous Schools: Diversity in Unity                                   . Brazilian Journal of Rural Education, 9, e18523. Abgerufen von https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/18523

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Rubrik

DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19