Subjects of the Movement or Movement of Subjects? The MST occupying the university
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18774Schlagworte:
Educação do Campo, MST, Processos FormativosAbstract
The aim of this article is to identify the place of social movements, especially the MST, in the training of students and in the implementation and maintenance of the Degree in Rural Education at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS). To this end, a semi-structured interview was carried out with 3 students and 3 teachers from this degree program. The data was analyzed from a cultural-historical perspective, based on historical-dialectical materialism. It emerged that the presence of social movements strengthens the struggle for the existence of degree courses in rural education and, in this way, the entry of the rural community with real possibilities of completing higher education, but their presence can represent different configurations and, for this reason, they are sometimes excluded because they represent criticism of certain contradictory consolidations instituted in spaces such as universities.
Downloads
Literaturhinweise
Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S, Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-264). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2011). A escola do campo em Movimento. In Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina. M. C. Por uma educação do campo (pp. 49-57), Petrópolis, RJ: Vozes.
D’Ávilla, J. L. (2023). Processo de formação de professores: debate sobre a Cultura Corporal no curso de Licenciatura em Educação do Campo da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Revista Brasileira de Educação do Campo. 8, e14293. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14293. Recuperado de: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/14293 DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14293
Frigotto, G. (2014). A cientificidade do conhecimento e os processos coletivos de transformação da realidade social. In Caldart, R. S, & Alentejano, P. (Orgs.). MST – Universidade e Pesquisa (pp. 38-47), São Paulo, SP: Expressão Popular.
Gohn, M. G. (2011). Movimentos sociais na contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, 16(47), 333-361 Recuperado de: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/vXJKXcs7cybL3YNbDCkCRVp/abstract/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782011000200005
Haddad, S. (2012). Direito à Educação. In Caldart, R. S, Pereira, I., Alentejano, P., & Frigotto, G. Dicionário da Educação do Campo (pp. 179-174). São Paulo, SP: Expressão Popular.
Martins, L. M. (2015) A formação social da personalidade do professor: um enfoque vigotskiano. 2. ed. Campinas, SP: Autores Associados.
Molina, M. C, Pereira, M. F. R., &, Santana, J. F. (2024) Direito ao ensino superior e Educação do Campo: avanços e possibilidades para o Plano Nacional de Educação 2024-2034. Revista Retratos da Escola, 18(41), 587-60. Recuperado de: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/2083/1261 DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v18i41.2083
Santos, R. (2019). Relações entre escolarização, pobreza e posições de classe no campo brasileiro e suas implicações para as políticas educacionais (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília, DF.
Raposo, G. K. F. ( 2021) Presença do Movimento dos trabalhadores Rurais Sem Terra em processos formativos no contexto da Licenciatura em Educação do Campo na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (Dissertação de Mestrado) Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Recuperado de: https://repositorio.ufms.br/handle/123456789/3887
Zanella, A. V., Reis, A. C., Titon, A. P., Urnau, L. C., & Dassoler, T. R. (2007). Questões de método em Textos de Vigotski: contribuições à pesquisa em Psicologia. Psicologia & Sociedade, 19(2), 25-33. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/psoc/a/kpkcWvSFBJZpNkFJqzV5kkn/abstract/?lang=pt DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-71822007000200004
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Solange Izabel Balbino, Geizi Kelly Floriano Raposo, Célia Beatriz Piatti

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).