Learning of Rural Education Students from the Perspective of Pierre Bourdieu's Cultural Capital
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19359Schlagworte:
Aprendizagem, Capital cultural, Educação do CampoAbstract
ABSTRACT: This study aims to discuss the learning of rural education students from the perspective of Pierre Bourdieu's cultural capital theory. According to Bourdieu, a decisive factor for academic success or failure is the cultural capital that individuals inherit from their families and the contexts in which they live. This cultural inheritance varies according to social class. By privileging the culture of the dominant class, the school unequally transmits knowledge, thus contributing to the reproduction of social inequalities. This theme is justified by the need to reflect on the importance of rural education that considers its subjects, their singularities, and the plurality of knowledge. This study adopts a qualitative research approach, with a bibliographic and exploratory perspective, using as its main theoretical references Arroyo (1999), Bourdieu & Passeron (1992), Bourdieu (1989), Caldart (2003), Charlot (2014), and Xypas (2017). The results indicate that cultural capital influences individuals' attitudes toward school, contributing to their academic success or failure. Furthermore, when rural identities and specificities are not considered, the school may contribute to students' academic failure.
Downloads
Literaturhinweise
Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Coordenação da Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo. Brasília-DF.
Bourdieu, P. (1989). A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Educação em Revista, (10), 05-15.
Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1992). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro, RJ: Livraria Francisco Alves Editora S.A.
Conselho Nacional de Educação e da Câmara de Educação Básica. (2002). Resolução CNE/CBE nº1. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de: https://abrir.link/ZKmeB
Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (2012). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Currículo sem fronteiras, 3(1), 60- 81.
Castejon, M., & Santos, W. B. (2017). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Editora Vozes.
Charlot, B. (2014). Da relação com o saber às práticas educativas. Cortez Editora.
Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. (Lei nº 9394/1996). Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Molina, M. C., & De Jesus, S. M. S. A. (2004). Por Uma, Educação do Campo. Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF.
Pinheiro, M. do S. D. (2007). A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. In Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação (pp. 1-20).
Santos, R. B. (2017). História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, 18(51), 210-224. https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758
Taquette, S. R., & Borges, L. (2021). Pesquisa qualitativa para todos. Editora Vozes.
Xypas, C. (2017). Condições sociológicas do êxito escolar de alunos de origem popular. Sociological conditions of the school success of students of popular origin. Crítica Educativa, 3(1), 5-18. https://doi.org/10.22476/revcted.v3i1.214
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Alynne de Lima Lopes, Gilcilene Lélia Souza do Nascimento Nascimento, Simone Cabral Marinho dos Santos Cabral

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).