Learning of Rural Education Students from the Perspective of Pierre Bourdieu's Cultural Capital

Authors

  • Alynne de Lima Lopes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN https://orcid.org/0009-0007-2938-0501
  • Gilcilene Lélia Souza do Nascimento Nascimento Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA
  • Simone Cabral Marinho dos Santos Cabral Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN https://orcid.org/0000-0001-8338-8482

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19359

Keywords:

Learning, Cultural capital, Rural education

Abstract

This paper aims to discuss the relationship between the learning of students in Rural Education from the perspective of Pierre Bourdieu's theory of cultural capital. According to the author, a decisive factor for academic success or failure is the cultural capital inherited by individuals from their families and the contexts in which they live, with this cultural inheritance differing for each social class. From this perspective, by privileging the culture of the dominant class, schools unevenly transmit knowledge, favoring certain groups over others, thereby contributing to the reproduction of social inequalities. The theme is justified by the need to consider the importance of rural education that respects its subjects, their singularities, and the plurality of knowledge. This work adopts a qualitative research approach, with a bibliographic focus and exploratory approach. The main theoretical contributions come from Arroyo (1999), Bourdieu and Passeron (1992), Bourdieu (1989), Caldart (2003),

Charlot (2014), Molina (2004), Xypas (2017), among others who provide important insights into the topic. Therefore, it is observed that cultural capital influences individuals' attitudes towards school, leading to academic success or failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alynne de Lima Lopes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

Possui Graduação em Licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2016). Especialista em Mídias na Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2019), e em Educação Especial Pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2022). Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em ensino (PPGE) da Universidade do Estado do rio Grande do Norte - UERN (atual. Graduanda em Licenciatura em Letras Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN ( atual). Possui experiência como docente de cursos profissionalizantes para Jovens e adultos pelo PRONATEC. Atua como professora na Educação Básica, nas series inicias do Ensino Fundamental, na área de alfabetização. 

Gilcilene Lélia Souza do Nascimento Nascimento, Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA

Pedagoga, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Doutora e Mestre em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, trabalha como Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Simone Cabral Marinho dos Santos Cabral, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Simone Cabral Marinho dos Santos. Doutora em Ciências Sociais (UFRN) e mestre em Sociologia Rural (UFPB), graduada em Ciências Sociais (UERN), docente do departamento de Educação (UERN/Campus Pau dos Ferros) e dos Programas de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES). Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Educação (NEEd) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino-Aprendizagem (GEPPE). Atuação nas seguintes áreas de pesquisa: Ensino, território, educação do campo e sucesso escolar. Desenvolve projetos de extensão no campo da formação, cidadania, juventude, popularização da ciência e educação em direitos humanos.

References

Arroyo, M. G., & Fernandes, B. M. (1999). A educação básica e o movimento social do campo. Coordenação da Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo. Brasília-DF.

Bourdieu, P. (1989). A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Educação em Revista, (10), 05-15.

Bourdieu, P., & Passeron, J. C. (1992). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro, RJ: Livraria Francisco Alves Editora S.A.

Conselho Nacional de Educação e da Câmara de Educação Básica. (2002). Resolução CNE/CBE nº1. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de: https://abrir.link/ZKmeB

Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentejano, P., & Frigotto, G. (2012). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro: EPSJV; São Paulo: Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2003). A escola do campo em movimento. Currículo sem fronteiras, 3(1), 60- 81.

Castejon, M., & Santos, W. B. (2017). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Editora Vozes.

Charlot, B. (2014). Da relação com o saber às práticas educativas. Cortez Editora.

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. (Lei nº 9394/1996). Brasília, DF: Diário Oficial da União. Recuperado de: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Molina, M. C., & De Jesus, S. M. S. A. (2004). Por Uma, Educação do Campo. Contribuições para a Construção de um Projeto de Educação do Campo. Brasília, DF.

Pinheiro, M. do S. D. (2007). A concepção de educação do campo no cenário das políticas públicas da sociedade brasileira. In Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação (pp. 1-20).

Santos, R. B. (2017). História da educação do campo no Brasil: o protagonismo dos movimentos sociais. Revista Teias, 18(51), 210-224. https://doi.org/10.12957/teias.2017.24758

Taquette, S. R., & Borges, L. (2021). Pesquisa qualitativa para todos. Editora Vozes.

Xypas, C. (2017). Condições sociológicas do êxito escolar de alunos de origem popular. Sociological conditions of the school success of students of popular origin. Crítica Educativa, 3(1), 5-18. https://doi.org/10.22476/revcted.v3i1.214

Published

2025-07-23

How to Cite

Lopes, A. de L., Nascimento, G. L. S. do N., & Cabral, S. C. M. dos S. (2025). Learning of Rural Education Students from the Perspective of Pierre Bourdieu’s Cultural Capital. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19359. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19359