Learning of Rural Education Students from the Perspective of Pierre Bourdieu's Cultural Capital

Auteurs-es

  • Alynne de Lima Lopes Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN https://orcid.org/0009-0007-2938-0501
  • Gilcilene Lélia Souza do Nascimento Nascimento Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA
  • Simone Cabral Marinho dos Santos Cabral Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN https://orcid.org/0000-0001-8338-8482

DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19359

Mots-clés :

Aprendizagem, Capital cultural, Educação do Campo

Résumé

ABSTRACT: This study aims to discuss the learning of rural education students from the perspective of Pierre Bourdieu's cultural capital theory. According to Bourdieu, a decisive factor for academic success or failure is the cultural capital that individuals inherit from their families and the contexts in which they live. This cultural inheritance varies according to social class. By privileging the culture of the dominant class, the school unequally transmits knowledge, thus contributing to the reproduction of social inequalities. This theme is justified by the need to reflect on the importance of rural education that considers its subjects, their singularities, and the plurality of knowledge. This study adopts a qualitative research approach, with a bibliographic and exploratory perspective, using as its main theoretical references Arroyo (1999), Bourdieu & Passeron (1992), Bourdieu (1989), Caldart (2003), Charlot (2014), and Xypas (2017). The results indicate that cultural capital influences individuals' attitudes toward school, contributing to their academic success or failure. Furthermore, when rural identities and specificities are not considered, the school may contribute to students' academic failure.

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Bibliographies de l'auteur-e

Alynne de Lima Lopes, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte – UERN

Possui Graduação em Licenciatura plena em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN (2016). Especialista em Mídias na Educação pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2019), e em Educação Especial Pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2022). Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em ensino (PPGE) da Universidade do Estado do rio Grande do Norte - UERN (atual. Graduanda em Licenciatura em Letras Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN ( atual). Possui experiência como docente de cursos profissionalizantes para Jovens e adultos pelo PRONATEC. Atua como professora na Educação Básica, nas series inicias do Ensino Fundamental, na área de alfabetização. 

Gilcilene Lélia Souza do Nascimento Nascimento, Universidade Federal Rural do Semiárido - UFERSA

Pedagoga, pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte. Doutora e Mestre em Educação, pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, trabalha como Técnica em Assuntos Educacionais na Universidade Federal Rural do Semi-Árido.

Simone Cabral Marinho dos Santos Cabral, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Simone Cabral Marinho dos Santos. Doutora em Ciências Sociais (UFRN) e mestre em Sociologia Rural (UFPB), graduada em Ciências Sociais (UERN), docente do departamento de Educação (UERN/Campus Pau dos Ferros) e dos Programas de Pós-Graduação em Ensino (PPGE) e Planejamento e Dinâmicas Territoriais no Semiárido (PLANDITES). Líder do grupo de pesquisa Núcleo de Estudos em Educação (NEEd) e Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino-Aprendizagem (GEPPE). Atuação nas seguintes áreas de pesquisa: Ensino, território, educação do campo e sucesso escolar. Desenvolve projetos de extensão no campo da formação, cidadania, juventude, popularização da ciência e educação em direitos humanos.

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Publié-e

2025-07-23

Comment citer

Lopes, A. de L., Nascimento, G. L. S. do N., & Cabral, S. C. M. dos S. (2025). Learning of Rural Education Students from the Perspective of Pierre Bourdieu’s Cultural Capital. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19359. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19359