Under the magnifying glass of ethics: a look at the obstacles and inconsistencies in special education research

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19568

Schlagworte:

Educação Especial, ´Ética, Pesquisa Empírica

Abstract

ABSTRACT. Research Ethics Committees play a fundamental role in research evaluation in a wide variety of areas. The authors' professional experience and the literature on the subject have highlighted problems in the submission and evaluation of research projects. This article sets out to reflect on the obstacles and inconsistencies in the evaluations of Ethics Committees in the field of Special Education. Relevant reflections on the subject led to the following thematic axes: 1. Guidelines and resolutions; 2. Documentary requirements; 3. Response time; and, 4. Training and capacity building. In addition, the need for ethical conduct to be present at all stages of research is highlighted, and this should be an intrinsic characteristic of the researcher. Discussing these aspects can enable feedback and the improvement of ethical guidelines, so that this process is not just bureaucratic, but effective in the development of research with human beings.

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Autor/innen-Biografien

Clarissa Maria Marques Ogeda, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” - UNESP

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus de Marília (2020), linha Educação Especial. Graduada em Pedagogia pela mesma universidade (2017). Doutorado sanduíche na Pontifícia Universidade Católica de Valparaíso, Chile. Integra o Centro de Investigación para la Educación Inclusiva. Teve pesquisas financiadas pela Fundação De Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP) e pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Atuou como educadora do Programa de Atenção ao estudante Precoce com Comportamento de Superdotação (PAPCS) - UNESP/Marília. Atualmente é bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) e Membro do Grupos de Pesquisas "Diferença, desvio e estigma" (UNESP/Marília) e "Altas Capacidades Chile" (Pontifícia Universidade Católica de Valparaíso/ Chile).

Ketilin Mayra Pedro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Marília com doutorado sanduíche na Universidade de Barcelona / Espanha (Programa de Doutorado Sanduíche no Exterior - PDSE). Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Marília. MBA em Gestão do Ensino Superior pela Universidade Cruzeiro do Sul. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Bauru. Atualmente é docente da Universidade Federal de São Carlos e professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Campus Bauru. Desenvolve pesquisas científicas na área da Educação Especial, Tecnologias Assistivas, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação e Altas Habilidades/Superdotação. Vice-líder do Grupo Internacional de Estudos e Pesquisas em Altas Habilidades/Superdotação - GIEPAHS e Pesquisadora do Grupo de Pesquisa "A inclusão da pessoa com deficiência, TGD e superdotação e os contextos de aprendizagem e desenvolvimento"

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Veröffentlicht

2025-06-15

Zitationsvorschlag

Ogeda, C. M. M., & Pedro, K. M. (2025). Under the magnifying glass of ethics: a look at the obstacles and inconsistencies in special education research. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19568. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19568

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Rubrik

DOSSIÊ: (DES) CAMINHOS DA ÉTICA EM PESQUISAS E PRÁTICAS NA EDUCAÇÃO