Under the magnifying glass of ethics: a look at the obstacles and inconsistencies in special education research
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19568Mots-clés :
Educação Especial, ´Ética, Pesquisa EmpíricaRésumé
ABSTRACT. Research Ethics Committees play a fundamental role in research evaluation in a wide variety of areas. The authors' professional experience and the literature on the subject have highlighted problems in the submission and evaluation of research projects. This article sets out to reflect on the obstacles and inconsistencies in the evaluations of Ethics Committees in the field of Special Education. Relevant reflections on the subject led to the following thematic axes: 1. Guidelines and resolutions; 2. Documentary requirements; 3. Response time; and, 4. Training and capacity building. In addition, the need for ethical conduct to be present at all stages of research is highlighted, and this should be an intrinsic characteristic of the researcher. Discussing these aspects can enable feedback and the improvement of ethical guidelines, so that this process is not just bureaucratic, but effective in the development of research with human beings.
Téléchargements
Références
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. (2008). Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. MEC/SEESP.
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (1996). Resolução n. 196, de 10 de outubro de 1996. Diário Oficial da União.
Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução 510/2016/CNS/MS. Diário Oficial da União, nº 98, sec. 1, 44-46.
Carvalho, I. C. M. (2021). Os/as pesquisadores/as e o sistema CEP/CONEP. In Comissão de Ética em Pesquisa da ANPEd (Org.), Ética e pesquisa em Educação (Vol. 2, pp. 79-86). ANPEd.
De la Fare, M., Carvalho, I. C. de M., & Pereira, M. V. (2017). Ética e pesquisa em educação: entre a regulação e a potencialidade reflexiva da formação. Revista Educação (PUCRS. Online), 40(2), 192-202.
Duarte, L. F. D. (2015). Ética em pesquisa nas Ciências Humanas e o imperialismo bioético no Brasil. Revista Brasileira de Sociologia, 3(5), 31-52. https://doi.org/10.20336/rbs.90
Freitas, C. B. D., & Novaes, H. M. D. (2010). Lideranças de comitês de ética em pesquisa no Brasil: perfil e atuação. Revista Bioética, 18(1).
Furukawa, P. de O., & Cunha, I. C. K. O. (2010). Comitês de ética em pesquisa: desafios na submissão e avaliação de projetos científicos. Revista Brasileira de Enfermagem, 63(1), 145–147.
Glat, R., & Antunes, K. C. V. (2012). Pesquisa em Educação Especial: reflexões sobre sujeitos, ética e metodologia. In S. R. Taquette & C. P. Caldas (Orgs.), Ética e pesquisa com populações vulneráveis (pp. 267-292). Eduerj.
Guérios, E. A. (2021). A plataforma Brasil e os comitês de ética em pesquisa na área de humanidades. Revista Pesquisa Qualitativa, 9(22), 565–581. Recuperado de: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/509
Hardy, E., et al. (2004). Comitês de Ética em Pesquisa: adequação à Resolução 196/96. Revista da Associação Médica Brasileira, 50(4), 457-462.
Jomtien, Tailândia: UNESCO. (1990). Educação para todos: o compromisso de Dakar. Dakar, Senegal: UNESCO.
Lopes Júnior, L. C., et al. (2016). Dificuldades e desafios em revisar aspectos éticos das pesquisas no Brasil. Revista Gaúcha de Enfermagem, 37, e54476.
Santos, C. L. D. A., & Loponte, L. G. (2023). Ética na pesquisa em Educação envolvendo crianças com deficiência. Revista Educação Especial, 36(1), e52/1-29.
UNESCO. (1994). Declaração de Salamanca: Sobre Princípios, Políticas e Práticas na Área das Necessidades Educativas Especiais. Salamanca, Espanha.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Clarissa Maria Marques Ogeda, Ketilin Mayra Pedro 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).