Agroecology experiences in rural schools in agrarian reform territories
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19735Abstract
ABSTRACT. This article results from the systematization of actions and formative experiences within the project “Education and Agroecology in Rural Schools of Agrarian Reform Territories,” an initiative of the MST in partnership with allied organizations. The study, descriptive and analytical in nature, seeks to understand the collectively constructed educational processes and the integration of Agroecology into the pedagogical practices of rural schools. It adopts a qualitative approach, grounded in the systematization of experiences (Holliday, 2012) and militant research (Bringel & Varela, 2016), committed to the subjects and contexts involved. Based on Caldart (2023), Ribeiro et al. (2017), and Sousa (2017), it conceives Agroecology as a collective political and pedagogical process. The actions carried out in eleven schools between 2021 and 2024 demonstrate the strengthening of Political-Pedagogical Projects, the protagonism of educators and students, and the appreciation of territorial knowledge. It concludes that the integration between Agroecology and Rural Education enhances emancipatory practices within the territories of Agrarian Reform.
Downloads
Literaturhinweise
Araújo, I. X., & Silva, S. B. da. (2011). Educação do campo e formação sociopolítica do educador. João Pessoa: Editora UFPB.
Batista, M. do S. X. (2007). Movimentos sociais e educação popular do campo: (re)construindo território e a identidade camponesa. In M. de L. P. de Almeida & E. Jezine (Orgs.). Educação e movimentos sociais: novos olhares (pp. 169–190). Campinas, SP: Editora Alínea.
Bringel, B., & Varella, R. V. S. (2016). A pesquisa militante na América Latina hoje: Reflexões sobre as desigualdades e as possibilidades de produção de conhecimentos. Revista Digital de Direito Administrativo, 3(3), 474–489. https://doi.org/10.18601/21452946.n3.16
Caldart, R. S. (2023, março 28–31). Agroecologia, Plano Nacional Plantar Árvores, Produzir Alimentos Saudáveis e Educação [Texto de exposição]. Reunião do Coletivo Nacional de Educação do MST – ENFF.
Caldart, R. S., et al. (Orgs.). (2012). Dicionário da educação do campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular.
Expressão Popular, Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), & Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV/Fiocruz). (2021). Dicionário de agroecologia e educação. São Paulo: Expressão Popular.
Holliday, O. J. (2012). A sistematização de experiências: Prática e teoria para outros mundos possíveis (D. Grafée & S. Pinevro, Trads.; E. M. F. Falkembach, Colab.). Brasília: CONTAG.
Loureiro, B. (2021). [Declaração sobre bens comuns]. In Expressão Popular, MST & EPSJV/Fiocruz, Dicionário de agroecologia e educação (s./p.). São Paulo: Expressão Popular.
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2022). Plano Nacional Plantar Árvores, Produzir Alimentos Saudáveis [Caderno 2]. São Paulo: MST.
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2022). Relatório: Memória geral do encontro de educação e agroecologia nas escolas do campo de territórios da Reforma Agrária. Contagem-MG.
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2022). Relatório sistematização do Projeto Educação e Agroecologia nas escolas do campo de territórios da reforma agrária.
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2023). Cursos básicos de agroecologia e educação: Orientação geral e textos para estudo (1. ed.; Caderno de Educação n.º 17). São Paulo: MST.
Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST). (2024). Relatório sistematização do Projeto Educação e Agroecologia nas escolas do campo de territórios da reforma agrária.
Ribeiro, D. S., Tiepolo, E. V., Vargas, M. C., & Silva, N. R. da. (2017). Agroecologia na educação básica: Questões propositivas de conteúdo e metodologia. In R. Caldart (Org.). Caminhos para a transformação da escola 4: Trabalho, agroecologia e estudo nas escolas do campo (1ª ed., pp. 83–92). São Paulo: Expressão Popular.
Sousa, R. P. (2017). Agroecologia e educação do campo: Desafios da institucionalização no Brasil. Educação & Sociedade, 38(140), 631–648. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302017180924
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Kamila Karine dos Santos Wanderley, Dionara Soares Ribeiro

Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung 4.0 International.
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




