Agroecology experiences in rural schools in agrarian reform territories

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19735

Résumé

ABSTRACT. This article results from the systematization of actions and formative experiences within the project “Education and Agroecology in Rural Schools of Agrarian Reform Territories,” an initiative of the MST in partnership with allied organizations. The study, descriptive and analytical in nature, seeks to understand the collectively constructed educational processes and the integration of Agroecology into the pedagogical practices of rural schools. It adopts a qualitative approach, grounded in the systematization of experiences (Holliday, 2012) and militant research (Bringel & Varela, 2016), committed to the subjects and contexts involved. Based on Caldart (2023), Ribeiro et al. (2017), and Sousa (2017), it conceives Agroecology as a collective political and pedagogical process. The actions carried out in eleven schools between 2021 and 2024 demonstrate the strengthening of Political-Pedagogical Projects, the protagonism of educators and students, and the appreciation of territorial knowledge. It concludes that the integration between Agroecology and Rural Education enhances emancipatory practices within the territories of Agrarian Reform.

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Kamila Karine dos Santos Wanderley, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB)

Doutorado em Educação na linha de pesquisa em Educação Popular - PPGE/UFPB. Mestra em Formação de Professores na linha Linha Ciências, Tecnologias e Formação Docente - UEPB. Licenciatura em Pedagogia: Educação do Campo - UFPB e Licenciatura em História - UVA/UNAVIDA. Atualmente é professora substituta do Departamento de Educação da Universidade Estadual da Paraíba (UEPB/Campus III) e Integra o grupo de pesquisa Educação Popular, memorias e saberes -GPEP/UFPB.

Dionara Soares Ribeiro , Escola Popular de Agroecologia e Agrofloresta Egídio Brunetto. Assentamento Jaci Rocha. Prado-BA

Mestre em Educação do Campo pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB),Graduação em Educação do Campo pela Universidade de Brasília (2011) e especialização em Trabalho, Educação e Movimentos Sociais pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio – EPSJV/Fiocruz (2015). Vínculo com à Escola Popular de Agroecologia e Agrofloresta Egídio Brunetto (EPAAEB), no Setor Pedagógico do Instituto Egídio Brunetto (IEPAAEB), localizado em Prado, Bahia.

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Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Wanderley, K. K. dos S., & Soares Ribeiro , D. (2025). Agroecology experiences in rural schools in agrarian reform territories. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19735. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19735

Numéro

Rubrique

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios