Silences that teach, voices that resist: narratives of violence in the formation of rural subjects

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19739

Abstract

ABSTRACT. The research aims to identify and understand the forms of violence that permeate the school and university trajectories of undergraduate students in Rural Education at the Federal University of Triângulo Mineiro (UFTM), in 2024 and, subsequently, to analyze the effects that such experiences can produce in their education, based on the perceptions of the subjects themselves. The theoretical framework was based on the conceptualization of violence and its multiple dimensions, with emphasis on the moral, institutional, structural, symbolic, psychological, gender-related forms and bullying. Using a qualitative-exploratory approach, semi-structured interviews were used as the main instrument for producing data, the transcriptions of which were later carried out. The results indicate that the violence experienced is not restricted to specific episodes, but is part of a broader scenario of social and educational exclusion, marked by historical and structural inequalities. In addition to narrating precarious situations of infrastructure and violence suffered throughout their education, the statements show how these experiences impact the formation of the teacher identity. In response to this adverse context, undergraduate students demonstrate critical reflection and mobilize their experiences as a foundation for the construction of a transformative pedagogical practice, committed to valuing rural subjects, promoting social justice and confronting multiple forms of violence in the school environment.

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Autor/innen-Biografien

Daíse Beatriz Souza Freire Silva, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Sou moradora da cidade de Tapira/MG. Iniciei minha trajetória acadêmica em escolas públicas na cidade de Perdizes/MG. Durante os anos iniciais e finais do Ensino Fundamental, estudei na Escola Estadual Prefeito Virmondes Afonso, e os anos finais na Escola Estadual Padre João Balker. Decidi continuar a jornada acadêmica e iniciei os estudos em Serviço Social pela Universidade de Franca, o qual está em andamento. Em concomitância, iniciei graduação em Licenciatura em Educação do Campo (LECampo), com ênfase na área de Ciências da Natureza, pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM), e concluí essa graduação no ano de 2024. Busco continuar trilhando o caminho acadêmico e de pesquisa, na área voltada para Educação, e possuo interesse específico em Psicologia da Educação, visto que procuro aprofundar meus conhecimentos das violências vivenciadas no ambiente escolar, os impactos que elas causam, e as ações que podem ser tomadas pelas instituições de ensino mediante a essas violações. Acredito na importância desse contexto de pesquisa, visto que as escolas possuem um papel de extrema importância para o desenvolvimento.

Beatriz Litoldo, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Doutora em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Estadual de Campinas (2021). Mestra em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2016). Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2012). Participou dos seguintes grupos de pesquisa: Grupo de Trabalho e Estudos em Resolução de Problemas: GTERP (UNESP); Grupo de Pesquisa em Informática, outras Mídias e Educação Matemática: GPIMEM (UNESP); Prática Pedagógica em Matemática: PRAPEM (UNICAMP); Conhecimento Interpretativo e Especializado do Professor que Ensina Matemática: CIEspMat (UNICAMP). É integrante do grupo de pesquisa teorEMa - Interlocuções entre Geometria e Educação Matemática (UNESP). Tem experiência de docência na Educação Básica (Anos Finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio), na Educação de Jovens e Adultos e na Licenciatura em Educação do Campo, na área de conhecimento em Matemática, membro de seu Colegiado. Membro do Comitê de Ética e do Comitê Institucional de Iniciação Científica da Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Matemática, Formação de Professores que Ensinam Matemática, Livros Didáticos, Opportunity-to-Learn, Resolução de Problemas e Criptografia. Desenvolve estudos e pesquisas na área de Educação Matemática e suas relações na Educação do Campo, com foco em livros didáticos. Sócia da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, onde integra o Grupo de Trabalho Anos Finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Compõe o Comitê Científico e Avaliadora ad hoc de periódicos das áreas de Educação e Educação Matemática.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Silva, D. B. S. F., & Litoldo, B. (2025). Silences that teach, voices that resist: narratives of violence in the formation of rural subjects. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19739. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19739

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios