The Childhood of the Place: Territory as a Formative Matrix for Childhood Education of the Field Educators

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DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19743

Abstract

ABSTRACT. In recognition of the fundamental role that rural educators play in the education of rural children aged 0 to 5 years, this article aims to discuss the importance of territory as a matrix for the continuing education of Childhood Education of the Field educators. The research, which adopts a qualitative approach from the perspective of participatory research, used questionnaires and Epistemological Circles as research tools. Seventeen educators working in public rural schools in the city of Feira de Santana and twelve children aged between 3 and 5 years, enrolled in an exclusive Early Childhood Education school for rural children, participated in the study. The results highlighted the importance of territory as a formative matrix for educators, viewing the rural area as a place for the realization of rural children's territorial identity, which should be part of the children's training proposals promoted for Childhood Education of the Field educators. The educators emphasized the importance of listening to children as the primary means of engaging with the community’s life, enabling them to understand the reality, experiences, needs, and interests of rural childhoods, thus allowing for a better understanding and planning of pedagogical work.

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Autor/innen-Biografien

Fabiana Castelo Branco, Secretaria de Educação do Estado da Bahia

Mestra em Educação Científica, inclusão e Diversidade pela UFRB, especialista em Educação e pluralidade sócio cultural pela UEFS. Atua como especialista em educação na rede municipal de Feira de Santana e como coordenadora pedagógica na rede estadual de educação do estado da Bahia.

Idalina Souza Mascarenhas Borghi, Universidade Federal do Reconcâvo da Bahia (UFRB)

Mestra e doutora em Educação pela UFBA, Pós-doutora em Educação e Contemporaneidade pelo PPGEduC/UNEB. Atua como professora Associada (1) na Licenciatura em Educação do Campo e no Programa de Pós-graduação em Educação Científica, Inclusão e Diversidade – PPGECID/UFRB. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Diversidade – GEPED/UFRB. Membro dos Grupos de Pesquisa em Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (GPENAPE). Desenvolve pesquisas em Educação do Campo, EJA, formação de professores, Juventude e permanência universitária.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Castelo Branco, F., & Borghi, I. S. M. (2025). The Childhood of the Place: Territory as a Formative Matrix for Childhood Education of the Field Educators. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19743. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19743

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios