The Childhood of the Place: Territory as a Formative Matrix for Childhood Education of the Field Educators
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19743Abstract
ABSTRACT. In recognition of the fundamental role that rural educators play in the education of rural children aged 0 to 5 years, this article aims to discuss the importance of territory as a matrix for the continuing education of Childhood Education of the Field educators. The research, which adopts a qualitative approach from the perspective of participatory research, used questionnaires and Epistemological Circles as research tools. Seventeen educators working in public rural schools in the city of Feira de Santana and twelve children aged between 3 and 5 years, enrolled in an exclusive Early Childhood Education school for rural children, participated in the study. The results highlighted the importance of territory as a formative matrix for educators, viewing the rural area as a place for the realization of rural children's territorial identity, which should be part of the children's training proposals promoted for Childhood Education of the Field educators. The educators emphasized the importance of listening to children as the primary means of engaging with the community’s life, enabling them to understand the reality, experiences, needs, and interests of rural childhoods, thus allowing for a better understanding and planning of pedagogical work.
Keywords: territory, continuing education, Childhood Education of the Field.
Downloads
References
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores(as) do campo. Caderno Cedes, Campinas 7 (2), 157-176 http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v27n72/a04v2772.pdf
Batista, M. S. (2007). Movimentos sociais e educação popular do campo (Re) constituindo Território e a Identidade Camponesa. In E. Jezine & E. Almeida. Educação e movimentos sociais: novos olhares (pp. 169-190). CEDES.
Brasil (2009a). Política de Educação Infantil no Brasil: relatório de avaliação. MEC, SEB, Unesco. http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=7873 politica-educacao-infantil-relatorio-avaliacao-260411-pdf&category_slug=abril-2011-pdf&Itemid=30192.
Brasil (2009b). Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Diário Oficial da União, 18 de Dezembro de 2009, Seção 1, ( pp. 18).
Caldart, R. S (2019). Concepção de educação do campo: um guia para estudo. In M. Molina& M. Martins (orgs.). Formação de formadores: reflexões sobre as experiências da licenciatura em educação do campo no Brasil (pp. 55-78). Autêntica Editora.
Caldart, R. S (2024). O MST e a Educação do Campo Uma pedagogia de perspectiva socialista em construção. São Paulo. Expressão Popular.
Côco, V. (2011). Educação Infantil do campo: aproximações com o cenário do Espírito Santo. Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 34, Natal. http://34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT03/GT03-379%20int.pdf.
Fernandes, B. M (2008). Educação do Campo e território camponês no Brasil. In C. A. Santos (Org.). Educação do Campo: campo – políticas públicas – educação (pp. 39-66). NEAD.
Freire, P. (2021). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (25a ed.). Paz e Terra.
Gabarrón, L. R., & Landa, L. H. (2006). O que é pesquisa participante? In C. R. Brandão, & D. R. Streck (orgs.). Pesquisa Participante: a partilha do saber (pp. 91-103). Ideias & Letras.
Marques, Marta Inês Medeiro2004). Lugar do modo de vida tradicional na modernidade. In: OLIVEIRA, Ariovaldo U. de; MARQUES, Marta Inês Medeiros (Org.). O campo no século XXI: território de vida, de luta e de construção da justiça social. São Paulo: Casa amarela; Paz e Terra p. 145-164.
Rocha, M. I. (2013). Infâncias do Campo (Coleção Caminhos da Educação do Campo). Autêntica.
Romão, J.E.; Cabral, I. E.; Carrão, E. V. de M.; Coelho, E. P. 2006). Círculo epistemológico: círculo de cultura como metodologia de investigação. Educação & Linguagem, 13, 173-195.
Sarmento, M. J., & Pinto, M. (Coord.) (1997). As crianças: contextos e identidades. Universidade do Minho.
Silva, A. P., & Pasuch, J. (2010). Orientações Curriculares para a Educação Infantil do Campo.
Tardin, J. M. (2012). Cultura Camponesa. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Alentajano, P., Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Fabiana Castelo Branco, Idalina Souza Mascarenhas Borghi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




