The binomial “in/of the countryside” and the constitution of subjects

Autor/innen

  • adriana nascimento Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS https://orcid.org/0000-0003-4133-0252
  • Suelen Assunção Santos Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19821

Abstract

ABSTRACT. This article involves a theoretical deepening of a master’s dissertation that investigates the constitution of the rural subject and the singularities of Rural Education from a Post-Structuralist perspective. The main objective of the study is to demonstrate how Rural Education is marked by imperatives in the constitution of subjects, through the lens of Michel Foucault’s concept of Technologies of the Self. The discursive analysis is based on an empirical field that articulates Foucault’s The Hermeneutics of the Subject (2006) with Catão’s (2016), which describes the dynamics of archaic agriculture (1st and 2nd centuries BCE), in order to reflect on the Rural Education that shapes contemporaneity. Theoretically, the article draws on the works of Roseli Caldart and Gaudêncio Frigotto to contextualize the “in/of the countryside” binomial, highlighting Rural Education as a social movement of struggle and resistance. It is argued that, just as in archaic agriculture the subject was produced under the moral imperatives of the mos maiorum (ancestral customs), Rural Education, with its conceptions and practices, also exerts mechanisms of constitution over contemporary subjects. The analysis focuses on how these “pedagogical devices” transform the experience and the subject’s relationship with themselves.

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Autor/innen-Biografien

adriana nascimento, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (PPGQVS), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com orientação da Professora Doutora Suelen Assunção Santos. Mestra em Educação em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (PPGQVS), pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), também com orientação da Professora Doutora Suelen Assunção Santos. Graduada em Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS - Campus Litoral Norte). Integrante do GEEMCO - Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade (UFRGS/CNPq), que se dedica ao estudo das linhas de pesquisa: Educação Matemática, Educação em Ciências e Educação Contemporânea, sob a perspectiva pós-estruturalista e que é coordenado pela Professora Doutora Claudia Glavam Duarte e pela Professora Doutora Suelen Assunção Santos.

Suelen Assunção Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Educação pela UFRGS, Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Especialista em Tutoria em EaD (UFRGS), possui graduação em Matemática Licenciatura pela UFRGS. Atualmente é Professora do Departamento Interdisciplinar da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Coordenadora Substituta do curso de Pedagogia (UFRGS/CLN), Professora Permanente do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências (PPGEC/UFRGS) e do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências Exatas (PPGECE/FURG). É pesquisadora no GEEmCO: Grupo de Estudos em Educação Matemática e Contemporaneidade da UFRGS, do Diretório de Grupos de Pesquisa CNPq. Possui interesse nas temáticas sobre Educação Matemática, Formação de Professores de Matemática e Filosofias da Diferença e Educação.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

nascimento, adriana, & Assunção Santos, S. (2025). The binomial “in/of the countryside” and the constitution of subjects. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19821. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19821

Ausgabe

Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios