Bibliometric Profile of Research Groups in Rural Education: (2000-2016)
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2016v1n1p4Schlagworte:
Educação do campo, Produção científica, BibliometriaAbstract
ABSTRACT. The struggles of social movements for an education that meets the demands and needs of the rural population is part of the academic studies research agenda on Rural Education. In order to investigate how to set up the production of knowledge on this subject was conducted an exploratory and descriptive study with bibliometric approach. Data were collected in the current base of the Research Group Directory at Brazil's National Scientific and Technological Development Council (DGPB / CNPq) and in the Lattes curricula of group leaders. The results indicated that were formed 36 groups between 2000 and 2016, with most of the area of education (86.71%), led by 51 researchers with the title of doctors and eight with the title of master, with a predominance of women. The groups are located in the regions: Northeast (33.3%), Southeast (22.2%), South (16.7%), the North (16.7%) and Midwest (11.1%). Together, they develop 106 lines of research, especially the theme "Teacher Training and Field Educators". The scientific production of the leaders in the past five years totaled 74 articles in 52 journals, as well as 37 books and 92 book chapters, demonstrating the importance of research developed by Rural Education in groups.
Downloads
Literaturhinweise
Bezerra Neto L. N. (2010). Educação do campo ou educação no campo? Revista Histedbr On-Line, (38), 150-168.
Brasil. (2010). Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária-PRONERA. 2010. Recuperado em 20 de junho, 2016, de http://www.planalto.gov.br.
Caiado, K. R. M., & Meletti, S. M. F. (2011). Educação especial na educação do campo: 20 anos de silêncio no GT 15. Revista Brasileira de Educação Especial, 17.
Caldart, R. S. (2012). Educação do campo. In R. S. Caldart, I. B. Pereira, P. Alentejano, & G. Frigotto (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (p. 259-267). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Caldart, R. S. (2009a). Sobre educação do campo. In UFES. Programa Educação do Campo: Curso Lato Senso sobre Educação do Campo. 2009a. Recuperado em 20 de junho, 2016, de http://web2.ufes.br/educacaodocampo/down/cdrom1/i_edu.html.
Caldart, R. S. (2009b). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35-64.
CNPq. (2016a). Plataforma Lattes. Recuperado em 20 de junho, 2016 de: http://lattes.cnpq.br/
CNPq. (2016b) Diretório de Grupos de Pesquisa no Brasil. Súmula estatística. 2016b. Recuperado em: 20 de junho, 2016, de: http://lattes.cnpq.br/web/dgp/sobre14
CNPq. (2016c). Modalidades de bolsas no país. Recuperado em 20 de junho, 2016, de: http://cnpq.br/apresentacao13.
Cury, C. R. J. (2005). Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, (35), 11-32.
Fernandes, B. M. (1999). Brasil: 500 anos de luta pela terra. Cultura Vozes, 93(2), 1-12.
Gonçalves, T. G. L., & Hayashi, M. C. P. I. (2014). Estudo bibliométrico sobre educação do campo para jovens e adultos deficientes. Série Estudos (UCDB), (38), 129-149.
Molina, M. C. (2003). A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.
Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In Caldart, R. S., I. B. Pereira, P. Alentejano, & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (p. 295-301). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio.
Rigolin, C. C. D., Hayashi, C. R. M., & Hayashi, M. C. P. I. (2013). Métricas da participação feminina na ciência e na tecnologia no contexto dos INCTs: primeiras aproximações. Liinc em Revista, 9(1), 143-170.
Santos, C. F., Paludo, C., & Bastos, R. (2010). Concepção de Educação do Campo. In N. Z. Taffarel, C. L. Santos Junior, M. O. Escobar, M. O; A. D’Agostini, E. S. A. Figueiredo, & M. Titton (Orgs.). Cadernos didáticos sobre educação no campo. Salvador, Universidade Federal da Bahia, 2010.
Silva, M. R. da; Hayashi, C. R. M., & Hayashi, M. C. P. I. (2011). Análise bibliométrica e cientométrica: desafios aos especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, (2), 110-129.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).