Contemporary Peasant Education Pictures: Investigative Movements in the Jiquiriçá Valley-BA
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p204Abstract
ABSTRACT. This article is the result of a survey carried out in the village of Serrote, a rural area in the municipality of Elísio Medrado-Bahia, in the framework of studies carried out by the Jiquiriçá Valley Observatory in Education (OBSERVALE/UFRB), whose purpose is to expand studies and promote debates on Peasant Education in the Jiquiriçá Valley Territory. The analyzes that result in this text derive from the research: “Peasant Education Pictures: Contemporary Scenarios”, carried out with 12 rural schools and 12 teachers and representatives of the public power. The research was anchored methodologically in a qualitative approach research, through the use of semi-structured interviews and the observation of the school context. In this article, specifically, we used data from one of the schools investigated, aiming at a more accurate analysis of reports from two collaborators and data collected in the research. The study revealed the presence of an urban-centric model of education that distances itself from the principles and conceptions that guide the movement for a Peasant Education in Brazil, revealing the predominance of an education oriented by a homogeneous curriculum and detached from the contexts of the students, revealing thus, portraits of a Rural Education, although, we are in times of struggle for a Peasant Education.
Downloads
Literaturhinweise
Barros, O. F., Hage, S. M, Corrêa, S. R. M, & Moraes, E. (2010). Retratos de Realidade das Escolas do Campo: multissérie, precarização, diversidades e perspectivas. In Antunes-Rocha, M. I., & Hage, S. M. (Orgs.). Escola de Direito: Reinventando a Escola Multisseriada (pp. 25-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Brasil. (1998). Centro de Treinamento Educacional da CNTI. Conferência Nacional por uma Educação Básica do Campo. 27 a 31 de Julho de 1998. Luziânia, GO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001497/149798porb.pdf
Brasil. (2008). Ministério da Educação. Resolução N° 2, de 28 de Abril de 2008. Brasília, DF: MEC.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de Abril de 2002.
Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular.
Caldart, R. S. (2002). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart. R. S., & Molina, M. C. (Orgs). Por Uma Educação do Campo (pp. 148-158). Petrópolis, RJ: Vozes.
Chizzotti, A. (2003). A Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais: Evolução e Desafios. Revista Portuguesa de Educação, 16(2), 220-236 Recuperado de: http://www.grupodec.net.br/wp-content/uploads/2015/10/Pesquisa_Qualitativa_em_Ciencias_Sociais_e_Humanas_-_Evolucoes_e_Desafios_1_.pdf
Fernandes, B. (2012). A Reforma Agrária que o Governo Lula fez e a que pode ser feita. In Sader, E. (Org.). 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma (pp. 494-518). São Paulo: Boitempo Editorial.
Gonçalves, E. P. (2001). Iniciação à pesquisa científica. Campinas. SP: Editora Alínea.
IBGE. Censo Demográfico 2010 –Recuperado de: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/elisio-medrado/panorama
Manzini, E. J. (1990/1991). A entrevista na pesquisa social. Didática, 26/27, 149-158.
Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2007). Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.
Minayo, M. C. S. (Org.). (2001). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.
Pinheiro, M. S. D. (2011). A Concepção de Educação do Campo no Cenário das Políticas Públicas da Sociedade Brasileira. Recuperado de: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/289.pdf
Pires, A. (2012). M. Educação do Campo como Direito Humano. São Paulo: Cortez. Coleção Educação em Direitos Humanos.
Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Aletejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 295-301). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Expressão Popular.
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Creative Commons Attribution License
Creative Commons Attribution License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).