Contemporary Peasant Education Pictures: Investigative Movements in the Jiquiriçá Valley-BA

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p204

Résumé

ABSTRACT. This article is the result of a survey carried out in the village of Serrote, a rural area in the municipality of Elísio Medrado-Bahia, in the framework of studies carried out by the Jiquiriçá Valley Observatory in Education (OBSERVALE/UFRB), whose purpose is to expand studies and promote debates on Peasant Education in the Jiquiriçá Valley Territory. The analyzes that result in this text derive from the research: “Peasant Education Pictures: Contemporary Scenarios”, carried out with 12 rural schools and 12 teachers and representatives of the public power. The research was anchored methodologically in a qualitative approach research, through the use of semi-structured interviews and the observation of the school context. In this article, specifically, we used data from one of the schools investigated, aiming at a more accurate analysis of reports from two collaborators and data collected in the research. The study revealed the presence of an urban-centric model of education that distances itself from the principles and conceptions that guide the movement for a Peasant Education in Brazil, revealing the predominance of an education oriented by a homogeneous curriculum and detached from the contexts of the students, revealing thus, portraits of a Rural Education, although, we are in times of struggle for a Peasant Education.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Références

Barros, O. F., Hage, S. M, Corrêa, S. R. M, & Moraes, E. (2010). Retratos de Realidade das Escolas do Campo: multissérie, precarização, diversidades e perspectivas. In Antunes-Rocha, M. I., & Hage, S. M. (Orgs.). Escola de Direito: Reinventando a Escola Multisseriada (pp. 25-34). Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Brasil. (1998). Centro de Treinamento Educacional da CNTI. Conferência Nacional por uma Educação Básica do Campo. 27 a 31 de Julho de 1998. Luziânia, GO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001497/149798porb.pdf

Brasil. (2008). Ministério da Educação. Resolução N° 2, de 28 de Abril de 2008. Brasília, DF: MEC.

Brasil. (2002). Ministério da Educação. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Resolução CNE/CEB 1, de 3 de Abril de 2002.

Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra. São Paulo: Expressão Popular.

Caldart, R. S. (2002). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M. G., Caldart. R. S., & Molina, M. C. (Orgs). Por Uma Educação do Campo (pp. 148-158). Petrópolis, RJ: Vozes.

Chizzotti, A. (2003). A Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais: Evolução e Desafios. Revista Portuguesa de Educação, 16(2), 220-236 Recuperado de: http://www.grupodec.net.br/wp-content/uploads/2015/10/Pesquisa_Qualitativa_em_Ciencias_Sociais_e_Humanas_-_Evolucoes_e_Desafios_1_.pdf

Fernandes, B. (2012). A Reforma Agrária que o Governo Lula fez e a que pode ser feita. In Sader, E. (Org.). 10 anos de governos pós-neoliberais no Brasil: Lula e Dilma (pp. 494-518). São Paulo: Boitempo Editorial.

Gonçalves, E. P. (2001). Iniciação à pesquisa científica. Campinas. SP: Editora Alínea.

IBGE. Censo Demográfico 2010 –Recuperado de: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ba/elisio-medrado/panorama

Manzini, E. J. (1990/1991). A entrevista na pesquisa social. Didática, 26/27, 149-158.

Marconi, M. A., & Lakatos, E. M. (2007). Fundamentos de Metodologia Científica. São Paulo: Atlas.

Minayo, M. C. S. (Org.). (2001). Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes.

Pinheiro, M. S. D. (2011). A Concepção de Educação do Campo no Cenário das Políticas Públicas da Sociedade Brasileira. Recuperado de: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/289.pdf

Pires, A. (2012). M. Educação do Campo como Direito Humano. São Paulo: Cortez. Coleção Educação em Direitos Humanos.

Ribeiro, M. (2012). Educação Rural. In Caldart, R. S., Pereira, I. B., Aletejano, P., & Frigotto, G. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 295-301). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio. Expressão Popular.

Publié-e

2018-03-30

Comment citer

Santos, M. de A., Santos, A. de A., Orrico, M. C. S., & Meireles, M. M. de. (2018). Contemporary Peasant Education Pictures: Investigative Movements in the Jiquiriçá Valley-BA. Brazilian Journal of Rural Education, 3(1), 204–222. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n1p204

Numéro

Rubrique

Paper