Course Degree in Rural Education: Principles formative the didactics by area of knowledge

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p677

Abstract

ABSTRACT. It analyzes the initial formation of teachers by area of knowledge in the Courses of Degree in Rural Education in the State of Paraná. It questions and argues that in this formation didactics assumes to train teachers to act by area of knowledge and not by specific subjects. It verifies elements of the field of Didactics, General and Specific and analyzes, the formative movement between them. Uses documentary analysis and bibliographic studies, in the production of the data. It selects the curricular matrices as analysis document and, defines theoretical categories the Rural Education, the field of Didactics, the formation of teachers. Considers that the courses analyzed near the proposed initial teacher training by area of knowledge and argues about the need for setting up of the triad, general didactics, specific didactics and teaching by area. Defines formative principles: the intrinsic relationship between being a teacher and educator, critical posture to school knowledge, collective, interdisciplinary planning and from the reality, full of vision in the teaching, transgression of qualifying and exclusive model in the evaluation and organization of pedagogical work. Defends the Didactics Field, since this one, studies the specificities of teaching and learning, its relation with the school knowledge and organization of the pedagogical work.

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Autor/innen-Biografien

Juliana Domit Mallat, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Doutoranda em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná, possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Centro Oeste (2005) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2017). Atualmente é professora colaboradora na Universidade Estadual do Centro Oeste, atuando no Departamento de Pedagogia, nos cursos de licenciatura em Pedagogia. Atua em cursos de Especialização na área de Docência e Didática no Ensino Superior e Gestão Escolar e Não Escolar .Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Didática, atuando principalmente nos seguintes temas: práticas pedagógicas em sala de aula e formação inicial de professores.

Marcos Gehrke, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Professor do Departamento de Pedagogia e do PPGE. Doutor em Educação, pesquisa na área da educação do campo, formação de professores e biblioteca escolar. Membro do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Campo e Educação do Campo.

Ademir Nunes Gonçalves, Universidade Estadual do Centro Oeste - UNICENTRO

Licenciado em Filosofia e em Pedagogia , Especialista em Gestão Pública , Mestrado em Educação - Administração e Políticas Públicas e Doutorado em Educação - Fundamentos da Educação .  Membro do SINAIS-INEP/MEC e do BNI do INEP/MEC e Peritagem de Cursos Superiores do Paraná/SETI. Pesquisas voltadas às Políticas Educacionais, Gestão Educacional e Avaliação da Educação Superior. Professor Adjunto da Universidade Estadual do Centro Oeste- UNICENTRO e coordenador do Grupo de Pesquisa Movimentos Sociais, Campo e Educação do Campo.

 

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Veröffentlicht

2018-08-30

Zitationsvorschlag

Mallat, J. D., Gehrke, M., & Gonçalves, A. N. (2018). Course Degree in Rural Education: Principles formative the didactics by area of knowledge. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 677–704. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p677

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