Education in the MST before the State and public policy of Rural Education under the influence of multilateral organizations

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p705

Abstract

ABSTRACT. This article deals with the Education of the MST in its relationship with the State and multilateral organizations, synthesized in the Rural Education Policy. Our research was based on the analysis of the documents of the MST, the State and multilateral organizations, interviews and questionnaires. From this study we come to the conclusion that the class character of education in the MST is subsumed to the consensus that starts from the I ENERA, focused on the struggle for education focused on the public policy of Rural Education, representing a consensus between antagonistic class fractions. We support the need for an education of the working class, which in this moment is given with limits and contradictions, but we recognize it as necessary for the construction of experiences for an accumulation of future forces.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Vagner Luiz Kominkiéwicz, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutorando da linha Trabalho, Educação e Política do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC.

Adriana D'Agostini, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Maria (2001), mestrado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004) e doutorado em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2009). Atualmente é professora da Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do grupo de pesquisa TMT/UFSC. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em educação e trabalho, educação do campo e movimentos sociais, escola pública.

Literaturhinweise

Anhaia, E. M. (2010). Constituição do Movimento de Educação do Campo na luta por políticas de educação. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

ARAÚJO, M. N. R. (2007). As contradições e as possibilidades de construção de uma educação emancipatória no contexto do MST. (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador. Recuperado de: http://www.reformaagrariaemdados.org.br/sites/default/files/TESE - MARIA NALVA

Brasil. (2012). Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Educação do campo: marcos normativos. Brasília, DF: SECADI.

Caldart, R. S. (2012). Educação do Campo. In Caldart, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo (pp. 257-264). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.

D’Agostini, A. (2012). A educação do campo na educação brasileira: contradições e perspectivas. Revista de Educação, 37(3), 453-468. Recuperado de: https://periodicos.ufsm.br/index.php/reveducacao/article/view/4172/3971.

D’Agostini, A. (2009). A educação do MST no contexto educacional brasileiro. (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador.

D’Agostini, A.. & Vendramini, C. R. (2014). Educação do campo ou educação da classe trabalhadora? A perspectiva do empresariado, do Estado e dos Movimentos Sociais organizados. Reflexão e Ação, 22(2), 299-322. Recuperado de: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5194/3694.

Dalmagro, S. L. (2010) A Escola no contexto das lutas do MST. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Gramsci, A. (2007). Cadernos do Cárcere: Volume 3 - Maquiavel. Notas sobre o Estado e a política. 3. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Jesus, A. C., Rosa, J. M., & Bezerra, M. C. S. (2014). Educação do Campo e Política Educacional em Debate: apontamentos sobre a formação da classe trabalhadora rural na atualidade. Revista HISTEDBR On-line, 60, 200-214. Recuperado de: https://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/viewFile/5723/5913

Kolling, E. J., Nery, I. I. J., & Molina, M. C. (Orgs.). (1999). Por uma Educação do Campo: memória. Brasília: Universidade de Brasília.

Kolling, E. J. (2005). O MST e a construção de Políticas Públicas de Educação do Campo. 2005. (Monografia de Especialização). Universidade de Brasília, Brasília. [Mimeografado].

Kominkiéwicz, V. L., & Dantas, J. S. (2013). Escola Nossa Senhora Aparecida: um movimento histórico de luta por escola. Revista PerCursos, 14(26), 187 - 213. Recuperado de: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/viewFile/1 984724614262013187/2570.

Leher, R. (2015). Grandes grupos econômicos estão ditando a formação de crianças e jovens brasileiros. Entrevista concedida para Luiz Felipe Abulquerque. Recuperado de: http://www.brasildefato.com.br/node/32359.

Leher, R. (2014). Organização, estratégia política e o plano nacional de educação. Recuperado de: http://marxismo21.org/wpcontent/uploads/2014/08/R-Leher-Estratégia-Política-e-Plano-NacionalEducação.pdf.

Marx, K., & Engels, F. (2007). A ideologia alemã: critica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer, Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas, 1845-1846. São Paulo: Boitempo.

Minayo, M. C. S. (Org.). (2004). Pesquisa Social: Teoria, Método e Criatividade. 23a edição. Petrópolis, RJ: Vozes.

Molina, M. C. (2003). A contribuição do PRONERA na construção de políticas públicas de educação do campo e desenvolvimento sustentável. Tese. (Tese de Doutorado). Universidade de Brasília, Brasília.

MST. (1999). Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Princípios da Educação no MST. São Paulo: MST. (Caderno de Educação nº 08).

MST. (2005). Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Dossiê MST Escola: documentos e estudos 1990-2001. São Paulo: Expressão Popular. (Caderno de Educação nº 13).

MST. (1997). Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra. Manifesto das educadoras e dos educadores da reforma agrária ao povo brasileiro. Recuperado de: http://www.bdtd.ndc.uff.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=35.

Oliveira, M. A., & Dalmagro, S. L. (2014). A questão Agrária, a Educação do Campo e os projetos em disputa. Reflexão e Ação, 22(2), 94-119, Recuperado de: http://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/5193/3684.

Paludo, C. (2007). Da raiz herança da educação popular à pedagogia do movimento e a educação do e no campo: um olhar para a trajetória de educação do MST. In Seminário Nacional de Pesquisa em Educação, 30. Caxambu/MG. Anais... Caxambu: Anped. Recuperado de: file:///C:/Users/Home/Downloads/PALUDO+Edu+Popular%20(1).pdf.

Ribeiro, L. N., & Sobreiro Filho, J. (2012). Formação da Via Campesina no mundo e atualidade das ações no Brasil (2000-2011). In Encontro Nacional de Geografia Agrária, 21, Uberlândia MG. Anais. Uberlândia MG: UFU. Recuperado de: http://www.reformaagrariaemdados.org.br/sites/.

Santos, C. E. F. (2011). Relativismo e Escolanovismo na formação do educador: uma análise Histórico-Crítica da Licenciatura em Educação do Campo. (Tese de Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Salvador. Recuperado de: www.gepec.ufscar.br/.../relativismo-e-escolanovismona-formacao-do-educ.

Souza, R. L. (2013). Educação do campo: Análise das reivindicações dos trabalhadores do Campo e das propostas dos Governos de Luiz Inácio da Silva e Dilma Rousseff. Revista Tamoios, 9(2), 5-28. Recuperado de: http://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/tamoios/issue/archive.

Titton, M. (2010). Os Limites da Política no embate de projetos da educação do campo. 2010. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis. Recuperado de: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/93937/279 656.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

UNESCO. (2010). Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação um Tesouro a Descobrir. Brasília: UNESCO. (Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI). Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0010/001095/109590por.pdf.

Vendramini, C. R. (2010). Educação do Campo na perspectiva do Materialismo Histórico-Dialético. In Molina, M. C. et al. (Orgs.). Educação do Campo e Pesquisa II: questões para reflexão (pp.127-135). Brasília: MDA/MEC. Recuperado de: http://www.mda.gov.br/sitemda/sites/sitemda/files/user_arquivos_64/E DUCA%C3%87%C3%83O%20DO%20CAMPO%20e%20pesquisa%2 0II.pdf.

Veröffentlicht

2018-08-30

Zitationsvorschlag

Kominkiéwicz, V. L., & D’Agostini, A. (2018). Education in the MST before the State and public policy of Rural Education under the influence of multilateral organizations. Brazilian Journal of Rural Education, 3(2), 705–733. https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p705

Ausgabe

Rubrik

Paper