Interdisciplinarity in Alternation Pedagogy: Perspectives of the Teachers of the Marilândia Agricultural Family School

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DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6194

Abstract

ABSTRACT. The present article seeks to analyze the monitors' understanding of EFAM Interdisciplinarity from their role as educators, and to understand the importance expressed by EFAM monitors about interdisciplinarity. It uses as data collection instruments the bibliographic, documentary and empirical research (with the use of questionnaires). In the set of data analyzed we found that the challenges for interdisciplinary work in the study experience are related to the education and practice of the educator. However, there are several possibilities for the realization of this pedagogical practice according to the pedagogical instruments themselves, contributing to the theory-practice relationship. In our analysis, we show that interdisciplinarity in school is under construction. We know that, to act in an interdisciplinary way, it is fundamental to recognize the role of the disciplines and / or areas of knowledge in the student's formation, being one of the functions of interdisciplinarity to make the articulation between the different scientific and / or popular knowledge.

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Autor/innen-Biografien

Felipe Junior Mauricio Pomuchenq, Escola Família Agrícola de Marilândia - MEPES

Técnico em Agropecuária pela Escola Família Agrícola do Bley, Graduado em Ciências Biológicas (UNIMES, 2014), Educação do Campo – Ciências da Natureza (UFV, 2018), Especialista em Educação, Pobreza e Desigualdade Social (UFES, 2018), Mestre em Ensino na Educação Básica (UFES/CEUNES). Professor da Educação do Campo em Pedagogia da Alternância no Ensino Fundamental e Médio.

Roberto Telau, Escola Família Agrícola de Boa Esperança - MEPES

Graduado em Letras Português/Inglês (UNIVEN, 2005), Especialista em Pedagogia da Alternância e Educação do Campo (UFMG, 2012), Especialista em Filosofia e Psicanálise (UFES, 2018), Mestre em Educação (UFMG, 2015). Professor da Educação do Campo em Pedagogia da Alternância no Ensino Médio e da rede pública de educação de Boa Esperança/ES – Ensino Fundamental II.

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Veröffentlicht

2020-09-29

Zitationsvorschlag

Mauricio Pomuchenq, F. J., & Telau, R. (2020). Interdisciplinarity in Alternation Pedagogy: Perspectives of the Teachers of the Marilândia Agricultural Family School. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e6194. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e6194