Rural Education in Brazil under the lenses of post-structuralist cultural studies: a look at publications in scientific journals

Autor/innen

  • Alberto Dias Valadão Universidade Federal de Rondônia - UNIR https://orcid.org/0000-0002-5969-935X
  • Keila Mariano Santos Universidade Federal de Rondônia - UNIR https://orcid.org/0000-0002-6814-4348
  • Tatiane Cristina Pinto Universidade Federal de Rondônia - UNIR
  • Karla Aryella Silva Tico Universidade Federal de Rondônia - UNIR

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8629

Schlagworte:

Rural Education, Cultural Studies, publications.

Abstract

ABSTRACT. Based on a research made in qualis A1 and A2 journals and articles published in all editions of the Revista Brasileira de Educação do Campo (2016 - v.1. - Jan / jun to 2020 - v.5.), in a total of 11 editions, we tried to identify the works that resorted to the theoretical field of Post-Structuralist Cultural Studies to do their analysis. This article results from the bibliographic studies of a research project, linked to the Academic Department of Human and Social Sciences (DACHS) of the Federal University of Rondônia - UNIR - Ji-Paraná Campus, which aims to identify and analyze how they are produced and negotiated the identities and differences of children and youth in the Ji-Paraná/RO countryside, the result of insertion in the urban educational space. The project in its initial phase sought to investigate in scientific journals, whether Cultural Studies has contributed to the analysis of Rural Education in Brazil. It is understood that an investigation based on Cultural Studies, contributes to problematize how children and young people victimized by the public policy of closing rural schools, have become hostages of school transport to urban schools. It appears that the studies undertaken in Brazil are very small, which resort to Cultural Studies to problematize Rural Education.

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Autor/innen-Biografien

Alberto Dias Valadão, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Adjunto da Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR. Graduação em Pedagogia, Mestrado em Psicologia, Doutorado em Psicologia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Diferenças Culturais (UCDB). Membro do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Coordena a Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais (UNIR).

Keila Mariano Santos, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR – Campus de Ji-Paraná. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Participa de Projeto de Pesquisa, vinculado à Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais (UNIR).

Tatiane Cristina Pinto, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR – Campus de Ji-Paraná. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Participa de Projeto de Pesquisa, vinculado à Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais (UNIR).

Karla Aryella Silva Tico, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduanda em Licenciatura Plena em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia – UNIR – Campus de Ji-Paraná. Faz parte do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Participa de Projeto de Pesquisa, vinculado à Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais (UNIR).

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Veröffentlicht

2021-02-26

Zitationsvorschlag

Valadão, A. D., Santos, K. M. ., Pinto, T. C. ., & Silva Tico, K. A. . (2021). Rural Education in Brazil under the lenses of post-structuralist cultural studies: a look at publications in scientific journals. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e8629. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8629