Teaching Sciences and Mathematics in the ProRural Project in Rondônia (1983-1987)

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9394

Abstract

ABSTRACT. The Pro-Rural project was implemented in Rondônia in 1983 to serve the rural school student. He had specific teaching materials, called booklets, in module format. In this sense, the question arises: what conceptions of teaching science and mathematics were disseminated through the didactic materials of this project? In order to try to answer these and other questions, this article aims to analyze the conceptions of science and mathematics teaching spread in Pró-Rural. For discussion and analysis, some Pro-Rural booklets that had access, notably part of Sciences and Mathematics, as well as the pilot project for this project, were used as sources. The results that the contents of the Pro-Rural Project were allowed by the ideals of the Movement of Modern Mathematics (MMM) in the field of mathematics and by a simulation of sciences aimed at caring for problems related to rural men. As final considerations, there are for the Teaching of Accounting Sciences that discuss the main problems of the region (ex. Malaria), step by step for the Teaching of Mathematics, strong conceptions of the Modern Mathematics Movement.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografien

Sérgio Candido de Gouveia Neto, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Licenciado em Matemática. Mestre em Ciências (Energia Nuclear na Agricultura) - Universidade de São Paulo (2006); Doutor em Educação Matemática – Universidade Estadual Paulista (UNESP-Rio Claro) (2015); Pós-doutorado em Educação Matemática. Professor Adjunto na Fundação Universidade Federal de Rondônia – Campus de Vilhena. Atua nos seguintes temas: História da Educação Matemática; Formação docente, Culturas, Saberes, Práticas e Diversidade da Amazônia.

Cristiane Talita Gromann de Gouveia, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia - IFRO

Licenciada em Matemática. Mestre em Educação – Universidade Estadual Paulista (UNESP – Rio Claro) (2016). Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP) (2019). Professora Substituta no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia – Campus de Vilhena (IFRO). Atua nos seguintes temas: Matemática, História, Formação Docente, Professores Leigos, Métodos e Técnicas de Ensino, Ensino-Aprendizagem.

Literaturhinweise

Andrini, A. (1991). Praticando a Matemática. 6ª série. São Paulo: Editora do Brasil.

Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do Ensino Fundamental. Brasília: MEC – Secretaria de Educação Fundamental.

Bloch, M. (2001). Apologia da história ou o ofício do Historiador. Trad. André Telles. Rio de Janeiro: Zahar.

Brito, A. J., Cruz, S. S. L., & Ferreira, J. P. C. (2006). A inserção do Movimento da Matemática Moderna na UFRN. Diálogo Educacional, 6(18), 91-100. https://doi.org/10.7213/rde.v6i18.3310

Certeau, M. (1982). A escrita da História. Tradução de Maria de Lourdes Menezes. 2.ed. Rio de Janeiro; Forense Universitária.

Ginzburg, C. (1989). Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras.

Gouveia Neto, S. C., & Gromann de Gouveia, C. T. (2017). Indícios do movimento da matemática moderna em Rondônia articulando uma história em dois projetos. In Congresso Brasileiro de Educação (CBE), VI, Bauru: 2017. Anais do VI Congresso Brasileiro de Educação. Bauru: Universidade Estadual Paulista, Bauru.

Gouveia Neto, S. C., Chisté, B. S., & Santos, R. T. (2011). O ensino de matemática no estado de Rondônia: Levantamento de fontes para uma análise histórica. In Seminário de Educação, 19., 2011, Mato Grosso. Pôster. Mato Grosso: UFMT. Recuperado de: http://www.ie.ufmt.br/semiedu2011/. Acesso em: 23 de março de 2017.

Gouveia Neto, S. C., & Gromann de Gouveia, C. T. (2018). Uma educação matemática para o campo no estado de Rondônia: os casos dos Projetos Logos II e o Pró-rural (1983-1987). Revista Eventos Pedagógicos, 9, 645-673.

Gromann de Gouveia, C. T. (2019). A proposta nos módulos do Projeto Logos II e a prática docente do Professor-Cursista em Rondônia (Tese de Doutorado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Gromann de Gouveia, C. T. (2016). O Projeto Logos II em Rondônia: A implantação do Projeto-Piloto e as mudanças e sua organização político-pedagógica (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual Paulista, Rio Claro.

Krasilchik, M. (2010). O Professor e currículo de Ciências. São Paulo: EPU: Editora da Universidade de São Paulo.

Kline, M. (1976). O Fracasso da Matemática Moderna. São Paulo: IBRASA.

Le Goff, J. (2003). História e Memória. Trad. Bernardo Leitão... [et al]. 5ª ed. Campinas: UNICAMP.

Lima, A. M. (1993). Achegas para História da Educação no Estado de Rondônia. 2ª ed. Porto Velho: Secretária de Estado da Educação.

Nascimento, F., Fernandes, H. L., & Mendonça, V. M. (2010). O ensino de ciências no Brasil: História, formação de professores e desafios atuais. Revista HISTEDBR On-line, 10(39), 225-249. https://doi.org/10.20396/rho.v10i39.8639728

Oliveira, R. H. R. (1994). A Reforma Agrária e suas implicações no processo de desenvolvimento do Estado de Rondônia (Dissertação de Mestrado). Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro.

Rondônia. (1983). Projeto de educação para a Zona Rural (PRÓ-RURAL). Porto Velho: Secretaria Estadual de Educação.

Rondônia. (s./d.). Educação Rural – Rondônia, 4ª etapa: Matemática. Porto Velho: Secretaria Estadual de Educação.

Rondônia (s./d.). Educação Rural, livro nº 02, 3ª etapa. Porto Velho: Secretaria Estadual de Educação.

Silva, M. C. L., & Valente, W. R. A. (2014). Geometria nos Grupos Escolares. In Silva, M. C. L., & Valente, W. R. (Orgs.). A geometria nos primeiros anos escolares: história e perspectivas atuais. (pp. 15-22). Campinas: Papirus.

Veröffentlicht

2021-04-28

Zitationsvorschlag

Gouveia Neto, S. C. de, & Gromann de Gouveia, C. T. (2021). Teaching Sciences and Mathematics in the ProRural Project in Rondônia (1983-1987). Brazilian Journal of Rural Education, 6, e9394. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e9394