Limits and challenges of inclusive education in the countryside: the experience of the MST educational project

Authors

  • Luis Henrique dos Santos Barcellos Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP https://orcid.org/0000-0001-6104-7054
  • Cláudio Rodrigues Silva Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP https://orcid.org/0000-0001-5775-3431
  • Agnes Iara Domingos Moraes Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS
  • Julio Cesar Torres Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP https://orcid.org/0000-0002-1002-0078

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10660

Abstract

Abstract: The objective of this research was to analyze the Inclusive Education in MST guiding documents, more specifically, in its education proposal. For the development of the study, bibliographic research and documentary analysis were used. The Movement of Landless Rural Workers (MST) is the main Brazilian movement of struggle and resistance for land and against the advancement of capitalism. To defend its ideas, the MST chooses as one of the central lines the development of an emancipatory education, which combines work and education in the management of production, through democratic relations and actions. The research seeks to investigate how the Movement treats inclusion in its educational project, therefore, an approximation was established between Special and Inclusive Education, and these with Rural Education, based on the guidelines expressed in the MST pedagogical project. It was possible to verify general organizational principles, but, due to the territorial dimension of the Movement's actions, and the respect for the particularities of the actions taken in the localities, the different educational experiences of the MST may disagree, to a greater or lesser extent, with each other.

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Author Biographies

Luis Henrique dos Santos Barcellos, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Mestre em Educação pela UNESP/Marília. Especialista em Educação Especial e Inclusiva (FAHE). Licenciado em Pedagogia (UNESP)/São José do Rio Preto e em História (UNIMES). Atua como professor infantil e professor de história na rede pública, do município de São José do Rio Preto/SP.  Vinculado ao Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia (UNESP)/Marília.

Cláudio Rodrigues Silva, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Doutorado em Educação. Desenvolve pesquisa sobre educação inclusiva e educação em movimentos sociais. Vinculado ao Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia (UNESP)/Marília.

Agnes Iara Domingos Moraes, Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul - UEMS

Doutora em Educação, com período sanduíche na Universidad de Salamanca - Espanha, Mestre em Educação, Especialista em Atendimento Educacional Especializado: área da Deficiência Intelectual e Graduada em Pedagogia com Habilitação em Deficiência Intelectual, todos pela (UNESP)/Marília. Professora da Universidade Estadual de Mato Grosso do Sul (UEMS), Paranaíba.

Julio Cesar Torres, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - UNESP

Graduação em Administração Pública (Bacharelado) e Licenciatura em Pedagogia, com especialização em Educação Inclusiva. Cursou o Mestrado e o Doutorado em Sociologia, tendo também realizado pós-graduação lato sensu em Gerência de Cidades (Gestão Pública). Atualmente, é professor do Departamento de Educação da (UNESP)/São José do Rio Preto. Vinculado ao Grupo de Pesquisa Organizações e Democracia (UNESP)/Marília.

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Published

2020-12-04

How to Cite

Barcellos, L. H. dos S., Silva, C. R., Moraes, A. I. D., & Torres, J. C. (2020). Limits and challenges of inclusive education in the countryside: the experience of the MST educational project. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10660. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10660

Issue

Section

Dossiê temático: Política e Gestão da Educação em Tempos de Retrocessos

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