Intertwined narratives in higher education - How do we constitute ourselves as a community and collaboratively produce emancipatory knowledge about arts-based research?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12458

Abstract

ABSTRACT. This article sets up a collaborative narrative of three elements from the Group Study on Participatory and Artistic Processes in Research and Education (GEPPAIE), composed of researchers in academic and professional development (professors, doctoral and master's students in Education areas). It begins with a question: how have we experienced, as a higher education study group, our meeting spaces for the production of emancipatory knowledge about research, especially about arts-based research? This question unfolds into others and drives us to what has already been produced collectively, but also boosts the new writings and reflections in this text. It is also part of Ana Serra Rocha's PhD, focused on the problematization of The book’s experience as a place of epistemological reflection in artistic education, aiming at a broader reflection in the field of artistic education and in doctoral studies. It speculates on the participatory processes of collaborative creation and on some issues that have been debated at GEPPAIE, namely of a relational and methodological nature, with a view to (des/re)construction of knowledge and its forms of written and visual representation.

 

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Author Biographies

Ana Serra Rocha, Universidade de Lisboa, Portugal

Aluna de doutoramento em educação artística (2016) pela Universidade de Lisboa com um corpo de trabalho prático de investigação e experimentação onde reflete sobre O lugar da experiência do livro na mediação educativa e na reflexão epistemológica. Tem vindo a desenvolver a sua investigação baseada em artes, através de workshops de pesquisa onde colaborativamente os participantessão realizados objectos de investigação que são expostos à posteriori.

Ana Paula Caetano, Universidade de Lisboa, Portugal

Professora Associada no Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Tem licenciatura em Psicologia, mestrado e doutoramento em Ciências da Educação. Investiga nas áreas da formação de professores, currículo e educação artística, com destaque para questões do desenvolvimento profissional, ética, mediação socioeducativa, cyberbullying, educação intercultural e comunitária, inclusão educativa e para processos participativos de investigação.

Ana Luisa Paz, Universidade de Lisboa, Portugal

Professora Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa é Doutorada em Educação – História da Educação pelo mesmo Instituto de Educação, realizou o Mestrado em Sociologia – Sociologia da Educação pela Universidade Nova de Lisboa e licenciatura em História pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Tem publicado sobre história da educação, educação artística e pedagogias do ensino superior.

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Published

2021-09-30

How to Cite

Rocha, A. S., Caetano, A. P., & Paz, A. L. (2021). Intertwined narratives in higher education - How do we constitute ourselves as a community and collaboratively produce emancipatory knowledge about arts-based research?. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12458. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12458

Issue

Section

Thematic Dossier: Arts and Rural Education