Intertwined narratives in higher education - How do we constitute ourselves as a community and collaboratively produce emancipatory knowledge about arts-based research?

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12458

Résumé

ABSTRACT. This article sets up a collaborative narrative of three elements from the Group Study on Participatory and Artistic Processes in Research and Education (GEPPAIE), composed of researchers in academic and professional development (professors, doctoral and master's students in Education areas). It begins with a question: how have we experienced, as a higher education study group, our meeting spaces for the production of emancipatory knowledge about research, especially about arts-based research? This question unfolds into others and drives us to what has already been produced collectively, but also boosts the new writings and reflections in this text. It is also part of Ana Serra Rocha's PhD, focused on the problematization of The book’s experience as a place of epistemological reflection in artistic education, aiming at a broader reflection in the field of artistic education and in doctoral studies. It speculates on the participatory processes of collaborative creation and on some issues that have been debated at GEPPAIE, namely of a relational and methodological nature, with a view to (des/re)construction of knowledge and its forms of written and visual representation.

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Bibliographies de l'auteur-e

Ana Serra Rocha, Universidade de Lisboa, Portugal

Aluna de doutoramento em educação artística (2016) pela Universidade de Lisboa com um corpo de trabalho prático de investigação e experimentação onde reflete sobre O lugar da experiência do livro na mediação educativa e na reflexão epistemológica. Tem vindo a desenvolver a sua investigação baseada em artes, através de workshops de pesquisa onde colaborativamente os participantessão realizados objectos de investigação que são expostos à posteriori.

Ana Paula Caetano, Universidade de Lisboa, Portugal

Professora Associada no Instituto de Educação, Universidade de Lisboa. Tem licenciatura em Psicologia, mestrado e doutoramento em Ciências da Educação. Investiga nas áreas da formação de professores, currículo e educação artística, com destaque para questões do desenvolvimento profissional, ética, mediação socioeducativa, cyberbullying, educação intercultural e comunitária, inclusão educativa e para processos participativos de investigação.

Ana Luisa Paz, Universidade de Lisboa, Portugal

Professora Auxiliar no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa é Doutorada em Educação – História da Educação pelo mesmo Instituto de Educação, realizou o Mestrado em Sociologia – Sociologia da Educação pela Universidade Nova de Lisboa e licenciatura em História pela Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. Tem publicado sobre história da educação, educação artística e pedagogias do ensino superior.

Références

Atkinson, D. (2012). Contemporary art and art in education: the new, emancipation, and truth. International Journal of Art and Design Education, 31(1), 5-18. https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01724.x

Atkinson, D. (2015). The adventure of pedagogy, learning and the not-known. Subjectivity, 8(1), 43-56. https://doi.org/10.1057/sub.2014.22

Atkinson, D. (2018). Art, disobedience and ethics: The adventure of pedagogy. Londres: Pallgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62639-0

Augusto, A. I. (2020). Estória(s) do(s) meu(s) tempo(s) e espaço(s) em branco. Documento não publicado.

Ardoino, J. (1999). La complexité. In E. Morin (Ed.), Relier les connaissances (pp. 442-449). Paris: Seuil.

Baldacchino, J. (2015). Art ± Education: The paradox of the ventriloquist’s soliloquy. Sysiphus, 3(1), 62-79. Recuperado de: http://revistas.rcaap.pt/sisyphus/article/view/7719

Baran, P. (1964). On distributed communications. 1 Introduction to distributed communications network. https://doi.org/10.7249/RM3420

Boavida, A. M., & Ponte, J. P (2002). Investigação colaborativa: Potencialidades e problemas. In GTI (Org), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 43-55). Lisboa: APM.

Caetano, A. P., Paz, A. L., Narduela, A., Pardal, A., Rocha, A. S., Ré, S., Silva Correia, C., Marques, C., Silva, H.R., Andrade, Carvalho, M.M. & Meireles, T. (2019a). As artes no ensino superior – ‘Pedagogias do evento’ no doutoramento em educação artística. In S. Gonçalves & J. J. Costa (Eds.), Diversidade no ensino superior (pp. 239-260). Coimbra: CINEP-IPCe.

Caetano, A. P., Paz, A. L., Freire, I., & Carvalho, C. (2019b). Processos participativos e artísticos em contextos de diversidade. Lisboa: Colibri.

Caetano, A. P., Paz, A. L., Rocha, A. I., & Marques, C. (2020a). Narrativas de investigação e formação em educação artística, no ensino superior – escrita dialógica em devir. Revista Educação, Artes e Inclusão, 16(1), 8-33. https://doi.org/10.5965/1984317816012020008

Caetano, A. P., Freire, I. P., & Machado, E. B. (2020b). Student voice and participation in intercultural education. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(1), 57-73. https://doi.org/10.7821/naer.2020.1.458

D’Ambrósio, U. (2017). Transdisciplinaridade, ética e futuro. In E. Guérios et al. (Org.). Complexidade e educação: Diálogos epistemológicos transformadores (pp. 26-40). Curitiba: CRV. https://doi.org/10.24824/978854441765.2

Deleuze, G., & Guattari, F. (2002). A Thousand Plateaus: Capitalism and Schizophrenia. Londres/Nova Iorque: Continuum.

Dias, B. (2009). Uma epistemologia de fronteiras: minha tese de doutorado como um projeto a/r//tográfico. http://www.anpap.org.br/anais/2009/pdf/ceav/belidson_dias_bezerra_junior.pdf

Flecha, R. (Ed.). (2015). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-11176-6

Freire, P. (1975). Pedagogia do Oprimido. Porto: Afrontamento.

Freire, P. (1977). A mensagem de Paulo Freire. Teoria e prática da libertação. Porto: Nova Crítica.

Gray, C., & Malins, J. (2017) Visualizing Research: a guide to the research process in art and design. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315547923

Loss, A. S. (2019). Formação de professores: processos autoformativos... Quem cuida do(a) professor(a). In A.P. Caetano et al. (orgs.), Processos participativos e artísticos em contextos de diversidade (pp. 96-84). Lisboa: Colibri.

Machado, E., Freire, I, Caetano, A. P., Vassalo, S., & Bicho, L. (2020). The voice of young people – contribution for their involvement in the school. Intercultural Education, 31(3), 1-14. https://doi.org/10.1080/14675986.2020.1717291

Maisonneuve, J. (2004). A dinâmica dos grupos. Lisboa: Livros do Brasil

Moran, J. (2015). Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In L. Bacich, A.T. Neto & F.M. Trevisani (Orgs.), Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação (pp. 27-45). Porto Alegre: Penso.

Morin, E. (2005). Amor, poesia e sabedoria. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.

Nicolescu, B. (1999). Une nouvelle vision du monde – la transdiciplinarité. In D’Ambrosio, U., et al. (Eds.). Transdisciplinarity/Transdisciplinarité (pp. 157-161). Lisboa: Hugin.

Ornelas, J. (2008). Psicologia Comunitária. Lisboa: Fim de Século.

Paz, A. L. (2020). 4. Que democracia? In GEPPAIE. O que é investigação participativa? Em que se diferencia de outras abordagens? Que tensões e dilemas equacionamos nos nossos projetos? Documento não publicado.

Paz, A. L., & Caetano, A. P. (2019). Uma pedagogia do evento no doutoramento em educação artística. In A.P. Caetano et al. (Eds.), Processos participativos e artísticos em contextos de diversidade (pp. 19-36). Lisboa: Colibri.

Paz, A. L., & Caetano, A. P. (2020). Arts education and writing as research and pedagogic practice: Critical perspectives in higher education or how we became the teachers yet to come. Art, Design & Communication in Higher Education, 19(2), 185-201. https://doi.org/10.1386/adch_00022_1

Petraglia, I. (2015). O processo de produção do conhecimento: complexidade e transdisciplinaridade. In Behrens, M. A. & Ens, R. T. (Eds.). Complexidade e transdisciplinaridade. Novas perspetivas teóricas e práticas para a formação de professores (pp. 75-86). Curitiba: Appris.

Pina, C. I., & Caetano, A. P. (2019). Participação jovem e educação intercultural numa escola profissional. In , A.P. Caetano et al. (Eds.). Processos participativos e artísticos em contextos de diversidade (pp. 85-117). Lisboa: Colibri.

Rocha, A. (2019). Processos participativos e artísticos em contextos de diversidade. In A. P. Caetano et al. (Orgs.). O lugar da experiência do livro na mediação educativa e na reflexão epistemológica (pp. 161-171). Lisboa: Colibri.

Santos, B. S. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideu: Ediciones Trilce.

Santos, B. S. (2019). Educación para otro mundo posible. Buenos Aires: Clacso/Medellin CEDALC. https://doi.org/10.2307/j.ctvnp0k2z

Teixeira, A. R., & Rocha, A. S. (2021). Playing back meanings through bodies and books. EPRAE - 8° Encontro em Práticas de Investigação em Educação Artística, Porto: Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto. i2ADS, No prelo.

Publié-e

2021-09-30

Comment citer

Rocha, A. S., Caetano, A. P., & Paz, A. L. (2021). Intertwined narratives in higher education - How do we constitute ourselves as a community and collaboratively produce emancipatory knowledge about arts-based research?. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e12458. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12458

Numéro

Rubrique

Thematic Dossier: Arts and Rural Education