Municipal education management in the tocantinense education systems and networks: challenges in ensuring the right to education in the pandemic period

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13332

Abstract

ABSTRACT. This article focuses on the management of municipal education in the system and educational networks of the state of Tocantins, regarding the guarantee of the right to education in the period of the Covid-19 pandemic. It aims to understand the challenges and dilemmas faced by the Secretaries of Education in municipalities of Tocantins in the pandemic period, more precisely about remote, hybrid education and the use of digital information and communication technologies (ICT) as a way to ensure the educational rights established by law. This is bibliographic-documentary research that deals with the management of education grounded in the regulations of the state and federal spheres and based on field research developed by the National Union of Municipal Education Directors (UNDIME). The study presents the results of the situational diagnosis of the municipalities at the start of the pandemic in 2020 and evidences: the difficulties of the Municipal Secretaries of Education, the implications of the non-face-to-face teaching, the plan to resume face-to-face classes for the 2020 and 2021 school years. Also, the panorama of the educational reality in the state of Tocantins lacks of major investments in technology and connectivity in the schools; better training for education professionals and improvements in the infrastructure of educational units in order to fulfill the right to education.

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Author Biographies

Rute Soares Rodrigues, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Tocantins. Especialista em Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria. Professora efetiva da Educação Básica do município de Palmas. Secretária Executiva da União dos Dirigentes Municipais de Educação do Tocantins.

Idemar Vizolli , Universidade Federal do Tocantins - UFT

Professor na Universidade Federal do Tocantins, orientador nos programas de Mestrado e Doutorado (UFT e Educanorte), nas temáticas de Educação Indígena, Educação Quilombola e Educação Matemática.

Maria Solange Rodrigues de Sousa , Universidade Federal do Tocantins - UFT

Pedagoga pela Universidade Estadual do Tocantins, especialista em psicopedagogia e em educação infantil e ensino fundamental anos iniciais. Professora efetiva da educação básica do município de Palmas/TO.

Meire Lúcia Andrade da Silva, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutoranda em Educação (UFG), Mestre em Educação (UFT), Professora do Sistema Municipal de Ensino de Gurupi-Tocantins, Pesquisadora do Grupo de Estudos, Pesquisa e Extensão em Educação Municipal (EpeEM)). Apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES).

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Published

2021-12-19

How to Cite

Soares Rodrigues, R., Vizolli , I. ., Sousa , M. S. R. de ., & Silva, M. L. A. da . (2021). Municipal education management in the tocantinense education systems and networks: challenges in ensuring the right to education in the pandemic period. Brazilian Journal of Rural Education, 6, e13332. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13332

Issue

Section

DOSSIÊ: GESTÃO DA EDUCAÇÃO MUNICIPAL NA CRISE DA COVID-19

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