Education and school in the Covid-19 pandemic: challenges in building collective research
Abstract
The article addresses the challenges faced in conducting network research, considering the constraints imposed by the pandemic condition and the predominant individualistic and meritocratic context in Brazilian universities. The focus is on the research Education and Rural Schools in times of the Covid-19 pandemic" conducted from May 2020 to December 2023 by five groups of the Latin American Network of Marxist Studies and Research in Rural Education/Educação do Campo. Over the three years of research, 91 activities were carried out, involving participating groups and covering all stages of the process, from conception to methodological analysis, collectively and interinstitutionally. The text highlights the influence of virtual tools in research due to social isolation, pointing out limitations. On the other hand, it emphasizes collective and cooperative work as a positive response, reaffirming the principles and materiality of Rural Education Educação do Campo.
Keywords: education in rural areas, network research, pandemic.
Downloads
References
Araújo, I. L. (1998). Introdução à Filosofia da Ciência (2a. ed.). Curitiba: Editora UFPR.
Caldart, R. (2009). Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, 7(1), 35-64. Recuperado de: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/?format=pdf&lang=pt
Carcanholo, M. (2011). Conteúdo e forma da crise atual do capitalismo: lógica, contradições e possibilidades. Crítica e Sociedade: revista de cultura política, 1(3).
Chaui, M. (1999). A universidade operacional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), 04(03, Supl. 01), 03-08. Recuperado de: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40771999000600002&lng=pt&tlng=pt.
Delgado, G. C. (2012). Do capital financeiro na agricultura à economia do agronegócio: mudanças cíclicas em meio século (1965-2012). Porto Alegre: Editora da UFRGS.
GT Entrevista (2023a). Matriz para Sistematização de cada Entrevista. Pesquisa Educação e Escolas do Campo em tempos de pandemia da Covid-19. Florianópolis: UFSC.
GT Entrevista (2023b). Orientações para análise dos dados e produção escrita por grupos temáticos. Pesquisa Educação e Escolas do Campo em tempos de pandemia da Covid-19. Florianópolis: UFSC.
Hammel, A. C., Carcioli, G. F., Mônaco, G. Del., & Finatto, R. A. (Orgs.) (2020a). Estudos Sobre a Realidade Brasileira: fundamentos e processos em educação (Vol. 1). Curitiba: CRV.
Hammel, A. C., Carcioli, G. F., Mônaco, G. Del, & Finatto, R. A. (Orgs.) (2020b) Estudos Sobre a Realidade Brasileira: práticas e movimentos contra-hegemônicos (Vol. 2). Curitiba: CRV.
Mészáros, I. (2011a, 13 de junho). Crise Estrutural necessita de mudança estrutural [Conferência de Abertura]. II Encontro de São Lázaro, Salvador.
Mészáros, I. (2011b). A crise estrutural do sistema do capital. In Mészáros, I. (Org.). Para além do Capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo.
Katz, C. (2016). Neoliberalismo, neodesenvolvimentismo e socialismo. SP: Expressão Popular; Fundação Perseu Abramo.
Marx, K. (2008). Contribuição à Crítica da Economia Política (2a. ed.) São Paulo: Expressão Popular.
Moraes M. C. M. (2001). Recuo da teoria: dilemas na pesquisa em educação. Revista Portuguesa de Educação, 14(1),7-25. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37414102.
Paulo Netto, J. (2011). Introdução ao Estudo do Método de Marx São Paulo: Expressão Popular.
Pereira, J. M. M. (2017). Metamorfose da política de ajuste estrutural do Banco Mundial, (1980-2014). Revista Sociologias, 19(44), 390-422. https://doi.org/10.1590/15174522-019004422
Tonet, Ivo. (2005). Educação, cidadania e emancipação humana. Ijuí: Unijuí.
Universidade Federal de Santa Catarina [UFSC]. (2020). Projeto de Pesquisa Educação e Escolas do Campo em tempos de pandemia da Covid-19. Florianópolis: UFSC.
Universidade Federal da Fronteira Sul [UFFS]. (2019). Projeto Pedagógico Curricular do Curso de Especialização em Realidade Brasileira. Laranjeiras do Sul: UFFS.
Via Campesina. (2023). Portal de La Via Campesina. Movimento Campesino Internacional. Recuperado de: https://viacampesina.org/es/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Cristina Hammel, Alex Verdério, Natacha Eugênia Janata, Andrea Francine Batista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).