Education and school in the Covid-19 pandemic: challenges in building collective research

Auteurs-es

  • Ana Cristina Hammel Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS
  • Alex Verdério Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB
  • Natacha Eugênia Janata Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC https://orcid.org/0000-0001-8308-0736
  • Andrea Francine Batista Universidade Federal do Paraná – UFPR

Résumé

The article addresses the challenges faced in conducting network research, considering the constraints imposed by the pandemic condition and the predominant individualistic and meritocratic context in Brazilian universities. The focus is on the research Education and Rural Schools in times of the Covid-19 pandemic" conducted from May 2020 to December 2023 by five groups of the Latin American Network of Marxist Studies and Research in Rural Education/Educação do Campo. Over the three years of research, 91 activities were carried out, involving participating groups and covering all stages of the process, from conception to methodological analysis, collectively and interinstitutionally. The text highlights the influence of virtual tools in research due to social isolation, pointing out limitations. On the other hand, it emphasizes collective and cooperative work as a positive response, reaffirming the principles and materiality of Rural Education Educação do Campo.

 

Keywords: education in rural areas, network research, pandemic.

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Bibliographies de l'auteur-e

Ana Cristina Hammel, Universidade Federal da Fronteira Sul – UFFS

Doutora em História, na Unioeste, campus Marechal Cândido Rondon.Possui graduação em historia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2002), graduação em pedagogia pela Universidade Estadual do Centro-Oeste (2006) e mestrado em Educação pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (2013). Atualmente é docente da Universidade Federal da Fronteira Sul, atuou como professora - Secretaria de Estado da Educação do Paraná - Núcleo R. de Educação de Laranjeiras do Sul. Estuda a história agrária no Centro Sul paranaense. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação do Campo, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de educadores, educadores do campo, ciclo de formação; escola; educação do campo., escola, construção, comunidade, PPP e escola; comunidade; movimento social.

Alex Verdério, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – UFRB

Doutorado em Educação. Docente no Centro de Formação de Professores (CFP) da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB).

Natacha Eugênia Janata, Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC

Professora do Departamento de Educação do Campo da Universidade Federal de Santa Catarina, Doutora em Educação pela UFSC e estágio de pós-doutoramento em Educação na Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia. Atua com ensino, pesquisa e extensão nas áreas de juventude do campo, escolas do campo, e formação docente

Andrea Francine Batista, Universidade Federal do Paraná – UFPR

Doutorado em Serviço Social . Docente da Universidade FEderal do Paraná (UFPR), Setor Litoral.

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Publié-e

2024-08-23

Comment citer

Hammel, A. C., Verdério, A., Janata, N. E., & Batista, A. F. (2024). Education and school in the Covid-19 pandemic: challenges in building collective research. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e13792. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/13792

Numéro

Rubrique

DOSSIÊ TEMÁTICO: EDUCAÇÃO DO CAMPO, DAS ÁGUAS E DAS FLORESTAS EM TEMPOS DE PANDEMIA DA COVID - 19