The Pedagogy of Alternation from Different Perspectives: Formation Report with Pedagogy Course Students, CEFFA Monitors, and Educampo Teachers

Authors

  • Alberto Dias Valadão Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Abstract

ABSTRACT.  This work aimed to report on the experience of an Extension Course promoted by the Academic Department of Humanities and Social Sciences (DACHS), UNIR, Ji-Paraná Campus, which aimed to provide students of the Pedagogy Course at UNIR, monitors of CEFFA in Ji-Paraná, and teachers from the Educampo project of the municipal education network of Ji-Paraná with training on Alternating Pedagogy. It also aimed to provide readers with compiled theoretical aspects of Alternating Pedagogy. The methodological procedure adopted was descriptive research. It was considered for the offering of the Course that Pedagogy students have only one 40-hour curricular component addressing Rural Education; monitors have not received Alternating Pedagogy training since 2013 from CEFFA and the regional association; Educampo teachers from SEMED have not been trained to work in this educational modality. The Course had 58 participants and was conducted in 10 sessions of 4 hours each. It is noted through excerpts from the memorial, used as an evaluative action of the Course, that this educational proposal promotes a pedagogical practice based on everyday social experiences, becoming a means for sustainable and collective regional development of those involved.

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Author Biography

Alberto Dias Valadão, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Associado da Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Departamento Acadêmico de Ciências Humanas e Sociais - DACHS - Campus de Ji-Paraná. Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR (1995), Especialização em Metodologia do Ensino pela Fundação Universidade Federal de Rondônia, Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Santo André, Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Rondônia (2011) e Doutorado em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (2018). Foi Professor da Educação Básica da rede pública estadual - SEDUC/Rondônia (1991-2008). Foi Diretor, Coordenador Pedagógico e Monitor/Professor do Centro Familiar de Formação em Alternância (CEFFA) de Ji-Paraná (1995-2007). Coordenou a Linha de Pesquisa Educação, e Movimentos Sociais do Campo (2014-2018) do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA). Tem experiência na Educação Básica e Superior, desenvolvendo ensino, pesquisa e extensão nos seguintes temas: Psicologia da Educação, Teorias do Currículo, Políticas Públicas em Educação, Gestão do Trabalho Escolar, Políticas de Avaliação Educacional, Educação do Campo, Pedagogia da Alternância. Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Diferenças Culturais (UCDB). Membro do Grupo de Pesquisa em Educação e Etnoconhecimento (GPEE) (UNIR). Membro do Grupo de Estudo Interativo e Pesquisa em Educação Inclusiva (GEIPEI). Coordena as Linhas de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais; Psicologia da Educação e formação docente. Participa do processo de formação continuada dos professores/monitores dos Centros Familiares de Formação por Alternância (CEFFAs), ligados à Associação Estadual das Escolas Famílias Agrícolas de Rondônia de Rondônia (AEFARO). ORCID:https://orcid.org/0000-0002-5969-935X.

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Published

2024-06-30

How to Cite

Valadão, A. D. (2024). The Pedagogy of Alternation from Different Perspectives: Formation Report with Pedagogy Course Students, CEFFA Monitors, and Educampo Teachers. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16036. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16036