Dropouts in the Bachelor's Degree in Rural Education: interrupted trajectories and the challenges of permanence

Authors

  • Valéria da Cruz Viana Labrea Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Pedro Eduardo Kiekow Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Camila Celistre Frota Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS https://orcid.org/0009-0000-9611-0850

Abstract

This article presents the main results of the research Cartografias da EduCampo – reason for evasion. The ethnocartographic method allowed us to resume the student profile, present the main motivations for students leaving the course, in the period from 2015 to 2020, the university permanence policy and the egress profile. We have seen that there is a large number of students who cannot enjoy these benefits. This contingent that was in between, not so vulnerable that it could receive student assistance, but also without financial stability that would allow them to continue studying, was formed, in large part, by the people who left the course until 2020.

 

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Author Biographies

Valéria da Cruz Viana Labrea, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora Adjunta na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na área de Política e Gestão da Educação no Departamento de Estudos Especializados. Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (Educação do Campo e Ecologia Humana - 2014), mestre em Educação e Gestão Ambiental pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília (2009). Especializações: Educação Transformadora: Pedagogias, Fundamentos e Práticas pela PUCRS (2021); Epistemologías del Sur pela Clacso-Argentina e Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra Portugal (2020); Gestão Cultural pela Fundação Itaú Cultural e Universidade de Girona Espanha (2012), Educação Ambiental pelo SENAC (2007).Graduada em Letras licenciatura plena em Língua Portuguesa pela UFRGS (2000). Atualmente no Pós-Doc no PGDR/UFRGS para o desenvolvimento do projeto Etnocartografia das aprendizagens com os povos e comunidades tradicionais de matriz africana Os projetos de educação e de desenvolvimento sustentável agrário e sua interlocução com as políticas públicas, no período de 01/03/2022 a 28/02/2025, sob a supervisão da profa.Rumi Kubo. Integrante do Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação e do Cecampe-Sul.Pesquiso os seguintes temas: cultura, políticas e gestão da educação, educação do campo, educação para as relações étnico-raciais, educação kilombola.

Pedro Eduardo Kiekow, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor de escola do campo da rede estadual de ensino, graduado em Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, cursando PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO TRANSFORMADORA: PEDAGOGIA, FUNDAMENTOS E PRÁTICAS na PUCRS.

Camila Celistre Frota, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora, graduada em Licenciatura em Educação do Campo - Ciˆências da Natureza.

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Published

2024-10-08

How to Cite

Labrea, V. da C. V., Kiekow, P. E., & Celistre Frota, C. (2024). Dropouts in the Bachelor’s Degree in Rural Education: interrupted trajectories and the challenges of permanence. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16757. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16757