Dropouts in the Bachelor's Degree in Rural Education: interrupted trajectories and the challenges of permanence

Auteurs-es

  • Valéria da Cruz Viana Labrea Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Pedro Eduardo Kiekow Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS
  • Camila Celistre Frota Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS https://orcid.org/0009-0000-9611-0850

Résumé

ABSTRACT. This article presents the main results of qualitative research conducted using an ethnocartographic methodology, combined with interviews and an online questionnaire directed at students of the Bachelor's Degree in Rural Education – Natural Sciences at the Federal University of Rio Grande do Sul. We provide data from interviews and questionnaires sent to students who left the course, seeking to understand their motivations, and to students who graduated by 2022, in order to map the conditions that supported their persistence in the program. The ethnocartographic method allowed us to revisit the student profile, present the main reasons for students leaving the course between 2015 and 2020, and link dropout rates to the university’s retention policies. We also mapped the profile of graduates. As a result, we highlight that a large number of students dropped out of the course because they could not benefit from these policies, either because they did not qualify for social or quota-based programs, or because they could not forgo work and its demands. The graduate profile showed that most students who entered through social or racial quotas were able to graduate and enter the job market, although many are not teaching in rural schools.

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Bibliographies de l'auteur-e

Valéria da Cruz Viana Labrea, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora Adjunta na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na área de Política e Gestão da Educação no Departamento de Estudos Especializados. Doutora em Educação pela Universidade de Brasília (Educação do Campo e Ecologia Humana - 2014), mestre em Educação e Gestão Ambiental pelo Centro de Desenvolvimento Sustentável da Universidade de Brasília (2009). Especializações: Educação Transformadora: Pedagogias, Fundamentos e Práticas pela PUCRS (2021); Epistemologías del Sur pela Clacso-Argentina e Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra Portugal (2020); Gestão Cultural pela Fundação Itaú Cultural e Universidade de Girona Espanha (2012), Educação Ambiental pelo SENAC (2007).Graduada em Letras licenciatura plena em Língua Portuguesa pela UFRGS (2000). Atualmente no Pós-Doc no PGDR/UFRGS para o desenvolvimento do projeto Etnocartografia das aprendizagens com os povos e comunidades tradicionais de matriz africana Os projetos de educação e de desenvolvimento sustentável agrário e sua interlocução com as políticas públicas, no período de 01/03/2022 a 28/02/2025, sob a supervisão da profa.Rumi Kubo. Integrante do Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação e do Cecampe-Sul.Pesquiso os seguintes temas: cultura, políticas e gestão da educação, educação do campo, educação para as relações étnico-raciais, educação kilombola.

Pedro Eduardo Kiekow, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professor de escola do campo da rede estadual de ensino, graduado em Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, cursando PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO TRANSFORMADORA: PEDAGOGIA, FUNDAMENTOS E PRÁTICAS na PUCRS.

Camila Celistre Frota, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Professora, graduada em Licenciatura em Educação do Campo - Ciˆências da Natureza.

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Publié-e

2024-10-08

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Labrea, V. da C. V., Kiekow, P. E., & Celistre Frota, C. (2024). Dropouts in the Bachelor’s Degree in Rural Education: interrupted trajectories and the challenges of permanence. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16757. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16757