Dialogue notes between the knowledge of traditional communities and Rural Education in Mato Grosso
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e17842Abstract
ABSTRACT. This article aims to analyze an experience of dialogue between Rural Education and knowledge about medicinal herbs produced and shared within traditional communities, quilombolas and settlements located in the municipality of Poconé-MT. The methodological contribution that paved the way for the research is anchored in participatory research. This is an experience report, of a descriptive nature, in which data emerged from a research activity carried out by high school students from a rural school. The data collected shows that young people in the countryside recognize the masters of knowledge existing in their communities, who dominate a range of practices and knowledge that, in most cases, do not enter the classroom. We hope that this experience adds to other studies focused on the importance of articulating knowledge from experience to Rural Education, which can point to the strengthening of the identity and culture of traditional communities and indigenous peoples, as well as the feeling of belonging of residents to their territories.
Downloads
References
Bertoncello, J., Jaber da Silva, M. T., & Silva, R. A. (2020). Juventudes Camponesas das Comunidades Zé Alves e Laranjal no Município de Poconé-MT: dilemas entre ficar e sair do campo. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 5, e8255, 1-19. Recuperado em 10 de outubro, 2023, de https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8255. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e8255
Brandão, C. R. (1999). Repensando a pesquisa participante(3.Ed). São Paulo: Brasiliense.
Brandão, C. R. (2007). O que é educação. São Paulo: Brasiliense.
Brito, F. L. (2022). A amorosidade essencial e o Bem Fazer: educação não escolar nas práticas de benzeção do Quilombo de Mata Cavalo (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá.
Carvalho, J. J. (2021). Notório saber para os mestres e mestras dos povos e comunidades tradicionais: uma revolução no mundo acadêmico brasileiro. Revista da Universidade Federal de Minas Gerais, 28(1), 54–77. https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistadaufmg/article/view/29103. DOI: https://doi.org/10.35699/2316-770X.2021.29103
Carldart, R. S. Educação do Campo. (2012). In Caldart, R. S., Pereira, P. A., & Frigotto, G. (Orgs). Dicionário da Educação do Campo (pp. 259-267). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Cruz, V. C. (2012). Povos e Comunidades tradicionais. In Caldart, R. S., Pereira, P. A., & Frigotto, G. (Orgs). Dicionário da Educação do Campo (pp. 596-602). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Cunha, M. C. (2007). Relações e dissensões entre saberes tradicionais e saber científico. Revista USP, (75), 76-84. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i75p76-84. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9036.v0i75p76-84
Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. (2010). Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, DF, 2010. Recuperado em 15 de agosto, 2023, de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2010/decreto-7352-4-novembro-2010-609343-norma-pe.html.
Diegues, A. C. S. (2008). O mito moderno da natureza intocada. 6. ed. São Paulo: Hucitec: Nupaub. USP/CEC.
Escola Estadual do Campo Dom Francisco de Aquino Correa [EEDFAC]. (2021). Projeto Político Pedagógico. Poconé.
Lourenção, C., Machado, I. F., & Vieira, P. A. S. (2022). Prática pedagógica em uma escola do campo: problematizando desafios de uma caminhada. Revista Cocar, 16(34), 1-19. https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/4713.
Machado, I. F. M., & Coutinho, V. S. (2022). Orientações Curriculares para a Educação do Campo no estado de Mato Grosso: um olhar a partir das Ciências Naturais. Revista Brasileira De Educação Do Campo, 7, e12967, 1-22.https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12967. DOI: https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12967
Martine, R. (2019). As alterações ambientais e culturais em comunidades do Cerrado do Pantanal, Poconé, Mato Grosso (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá.
Marx, K., & Engels, F. (1998). A ideologia alemã (L. C. C, Costa, Trad.). São Paulo: Editora Martins Fontes.
Mascarenhas, M. D. M. S. (2021). A bebida emu: saberes e práticas educativas nas comunidades quilombolas África e Laranjituba- Moju/Abaetetuba-PA (Dissertação de Mestrado). Universidade do Estado do Pará, Belém.
Mato Grosso. (2022). Secretaria de Educação de Estado de Mato Grosso. Caderno Pedagógico: Educação do Campo - anos finais do ensino fundamental e ensino médio, Cuiabá.
Mato Grosso. (2021). Secretaria de Educação de Estado de Mato Grosso. Documento de Referência Curricular para Mato Grosso - Etapa Ensino Médio. Cuiabá. https://sites.google.com/view/novo-ensino-medio-mt/drcmt-em-documento-homologado.
Molina, M. C, & Sá, L. M. (2012). Escola do Campo. In Caldart, R. S., Pereira, P. A., & Frigotto, G. (Orgs). Dicionário da Educação do Campo (pp. 326-333). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Oliveira, E. R. (1985). O que é benzeção (2. Ed). São Paulo: Brasiliense.
Pinheiro, R. (2008). Cuidado em Saúde. In Pereira, I. B., & Lima, J. C. F. (Orgs.). Dicionário da educação profissional em saúde (2.ed. rev. ampl., pp. 110-114). Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.
Rodrigues, L. O., Mourão, S. C., & Gouvêa, M. M. (2021). Produção científica de 2010 a 2018 sobre o controle de qualidade de espécies vegetais incluídas na Relação Nacional de Medicamentos Essenciais. Vigil Sanit Debate, 9(2), 21–27. https://doi.org/10.22239/2317-269x.01547. DOI: https://doi.org/10.22239/2317-269x.01547
Senra, R. E. F., & Silva, M. A. L. (2022). Mestre Juca: saberes e fazeres de um ancião quilombola da comunidade do chumbo, em Poconé (MT). Revista Prática Docente, 7(Especial), e22107. 1-15. https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22107.id1764. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22107.id1764
Thompson, E. P. (1998). Costumes em Comum. São Paulo: Companhia das Letras.
Trevisan, D., & Caetano, E. (2022). Tecnologias digitais nas práticas de cuidado e cura do Coletivo Saberes e Fazeres Curativos, do Quilombo de Mata Cavalo, Mato Grosso. Revista De Educação Popular, 21(3), 316–333. https://doi.org/10.14393/REP-2022-65245.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Karla Rodrigues Mota, Edson Caetano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).