Dialogue notes between the knowledge of traditional communities and Rural Education in Mato Grosso

Authors

Abstract

ABSTRACT. This article aims to analyze an experience of dialogue between Rural Education and knowledge about medicinal herbs produced and shared within traditional communities, quilombolas and settlements located in the municipality of Poconé-MT. The methodological contribution that paved the way for the research is anchored in participatory research. This is an experience report, of a descriptive nature, in which data emerged from a research activity carried out by high school students from a rural school. The data collected shows that young people in the countryside recognize the masters of knowledge existing in their communities, who dominate a range of practices and knowledge that, in most cases, do not enter the classroom. We hope that this experience adds to other studies focused on the importance of articulating knowledge from experience to Rural Education, which can point to the strengthening of the identity and culture of traditional communities and indigenous peoples, as well as the feeling of belonging of residents to their territories.

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Author Biographies

Karla Rodrigues Mota, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT) na linha Movimentos Sociais, Política e Educação Popular. Mestra em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás, com pesquisa financiada pela FAPEG. Possui graduação em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (2017) e graduação em Química Industrial pela Universidade Estadual de Goiás (2012). Atualmente é professora da Educação Básica - Secretaria de Estado de Educação do Estado do Mato Grosso (SEDUC-MT) atuando na modalidade de Educação do Campo. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: trabalho-educação, cultura do trabalho, saberes tradicionais, educação não-escolar e comunidades tradicionais. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação - GEPTE (UFMT) e membro da Comunidade de Práticas dos Saberes Tradicionais (IdeiaSUS/FIOCRUZ).

Edson Caetano, Universidade Federal de Mato Grosso - UFMT

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Graduado em Ciências Sociais pela PUCCAMP. Professor do Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho e Educação (GEPTE). E-mail: caetanoedson@hotmail.com 

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Published

2024-06-30

How to Cite

Mota, K. R., & Caetano, E. (2024). Dialogue notes between the knowledge of traditional communities and Rural Education in Mato Grosso. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e17842. Retrieved from https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/17842