Perspectives in Science Education and Digital Technologies

Challenges and Opportunities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19432

Keywords:

educação em ciências, ferramentas tecnológicas, estudo genético

Abstract

This research presents a detailed analysis of the application of digital technologies in Science Education, with an emphasis on teaching Genetics and heredity. The study aimed to improve the teaching and learning process through the integration of educational software, promoting interactive activities that encouraged active construction of scientific knowledge. Using a qualitative methodology with a case study design, the research was conducted through systematic observation in four classes, with direct involvement of the researcher-teacher. The results indicate that digital technologies played a fundamental role in increasing student engagement and understanding, allowing practical visualization of complex concepts and facilitating their application in everyday situations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andréia de Oliveira Castro, Universidade do Estado do Pará – UEPA

.

Klebson Daniel Sodré do Rosário, Universidade do Estado do Pará – UEPA

PhD in Science Education from Universidade Estadual Paulista Julho de Mesquita Filho - UNESP; Master in Environmental Biology (Ecology of Coastal and Estuarine Ecosystems) from the Federal University of Pará - UFPA; Full degree in Biological Sciences from the Federal University of Pará - UFPA. He has experience in research in the area of ​​Science Teaching (with an emphasis on Teaching Knowledge), Bird Ecology associated with mangroves and General Ecology; in addition to experience in teaching subjects related to Biology and Biology Teaching. He is currently Adjunct Professor I of the degree course in Biological Sciences and the Postgraduate Program in Education and Science Teaching in the Amazon PPGECA, at the State University of Pará.

References

Assmann, H. (2000). A metamorfose do aprender na sociedade da informação. Ci. Inf., 29(2), 7-15.

Baranauskas, M. C. C. et. al. (2009). Uma taxonomia para ambientes de aprendizado baseados no computador. In Brasil, Ministério da Educação. O computador na sociedade do conhecimento. Brasília: Ministério da Educação. Disponível em: http://www.ged.feevale.br. Acesso em 20 de abril de 2024.

Bardin, L. (2009). Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Brasil. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf. Acesso em: 20 de abril de 2024.

Brasil (2009). Tecnologias na Educação: Ensinando e Aprendendo com as TICs. Brasília: MEC.

Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. Hoboken, NJ: Wiley.

Fuentes, S. S. (2012). O porquê e o como das ciências na educação infantil. Pátio – Ciências na Educação Infantil, 10(33), 08-11.

Huizinga, J. (2000). Homo Ludens: O Jogo como Elemento da Cultura. São Paulo: Perspectiva.

Kenski, V. M. (2013). Educação e tecnologias: O novo ritmo da informação. Campinas: Papirus.

Mendonça, A. R. (2008). Metodologia de Pesquisa: Fundamentos, Técnicas e Procedimentos. Rio de Janeiro: FGV Editora.

Morais, E., & Silva, L. (2012). Tecnologias na Educação: Desafios e Perspectivas para o Século XXI. São Paulo: Edusp.

Moran, J. M. (2006). Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica. Campinas: Papirus.

Papert, S. (1993). Mindstorms: Children, computers, and powerful ideas. New York, NY: Basic Books.

Pino, A., & Strack, R. (2012). Alfabetização Científica: Abordagens e Aplicações. São Paulo: Ática.

Prensky, M. (2001). Digital Game-Based Learning. New York: McGraw-Hill.

Schank, R. C. (2002). Designing World-Class E-Learning: How IBM, GE, Harvard Business School, And Columbia University Are Succeeding At E-Learning. New York: McGraw-Hill.

Schleicher, A. (2012). É preciso continuar avançando. Pátio – Conhecimento Científico no Ensino Médio, 4(12), 14-16.

Yin, R. K. (2009). Case Study Research: Design and Methods. Los Angeles: Sage.

Published

2024-12-19

How to Cite

Castro, A. de O., & Sodré do Rosário, K. D. (2024). Perspectives in Science Education and Digital Technologies: Challenges and Opportunities. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19432. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19432

Issue

Section

Dossiê Expomatec: Conhecimento e Autonomia Docente no campo do Ensino das Área Curriculares