Challenges and possibilities in building an intercultural curriculum, focusing on quilombola school education

Authors

  • Esmeraldina dos Santos Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
  • Piedade Lino Videira Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
  • Elivaldo Serrão Custódio Universidade do Estado do Amapá https://orcid.org/0000-0002-2947-5347
  • Angleson Pantoja Pinheiro Universidade Federal do Amapá - UNIFAP
  • Neliane Alves de Freitas Universidade Federal do Amapá – UNIFAP

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19607

Abstract

ABSTRACT. This article analyzes the interrelationship between education, culture, and diversity, with an emphasis on an intercultural curriculum that recognizes and values ​​cultural plurality, highlighting in particular the experiences and knowledge of quilombola communities. Based on a literature review, the article discusses the contributions of authors such as Nascimento (2016), Candau (2016), Munanga (2005), Gomes (2015), Gonzalez and Hasenbalg (2022), among others, who address the challenges and possibilities of a curriculum that considers ethnic-racial specificities, especially in the quilombola school context. The analysis highlights the importance of popular education and interculturality, highlighting the need to problematize power relations and social inequalities in schools, with particular attention to the quilombola reality. It is concluded that an intercultural curriculum is essential for the formation of critical and participatory citizens, capable of contributing to the construction of a just, democratic and inclusive society, which values ​​the history and culture of quilombolas, respecting their traditions and knowledge.

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Author Biographies

Esmeraldina dos Santos, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

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Piedade Lino Videira, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

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Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

Doutor em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo/RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor Adjunto da Universidade do Estado do Amapá (UEAP). Professor no Mestrado Profissional em Matemática da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Líder e fundador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Etnomatemática, Cultura e Relações Étnico-Raciais (GEPECRER). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com   Orcid: https://orcid.org/0000-0002-2947-5347  

Angleson Pantoja Pinheiro, Universidade Federal do Amapá - UNIFAP

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Neliane Alves de Freitas, Universidade Federal do Amapá – UNIFAP

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Published

2025-12-22

How to Cite

Santos, E. dos, Videira, P. L., Serrão Custódio, E., Pinheiro, A. P., & Freitas, N. A. de. (2025). Challenges and possibilities in building an intercultural curriculum, focusing on quilombola school education. Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19607. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19607

Issue

Section

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios