Permanent training of Rural Education educators: reinventing the practice of Alternation Pedagogy from a freirean perspective
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19801Abstract
ABSTRACT. This article aims to present a proposal for permanent Freirean training for educators who work with the Pedagogy of Alternation, especially in the public education system. This training proposal is the result of a Master's research in Education and aims to contribute to the studies, reflections and productions of educators from Rural Schools, especially from the Centers for Alternating Family Training (Ceffas). The methodology that guides this activity is of a critical and bibliographical nature. Thus, we challenge ourselves, based on the perspectives defended by Paulo Freire, to reinvent the teaching practice of educators from the Municipal Rural Community School “São João Pequeno”, located in the rural area of Colatina-ES, based on the concept of Freirean generative theme, considering this to be the way to enhance the human and liberating formation of the subjects of that territory. The training is organized in two moments: a first moment of critical problematization of the current curricular practice and a second moment of construction of the praxis of the interdisciplinary curricular project. We therefore present a training proposal that offers subjects a critical, dialogical and liberating vision, taking Paulo Freire's perspective of Popular Education as a reference.
Downloads
References
Amaral, D. M., Giovedi, V. M., & Pereira, N. S. (2017). Formação de educadores (as) na perspectiva da educação popular freireana em uma Escola do Campo. Revista e-Curriculum, 15(4), 1100-1126. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2017v15i4p1100-1126.
Begnami, J. B. (2019). Formação por Alternância na Licenciatura em Educação do Campo: Possibilidades e limites do diálogo com a Pedagogia da Alternância (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Brick, E. M., Pernambuco, M. M. C., Silva, A. F. G., & Delizoicov, D. (2014). Paulo Freire: interfaces entre ensino de Ciências Naturais e Educação do Campo. In Molina, M. C. (Org.). Licenciaturas em Educação do Campo e o ensino de ciências naturais: desafios à promoção do trabalho docente interdisciplinar (pp. 23-59). Brasília, DF: MDA.
Cortella, M. S. (1997). A escola e o conhecimento: Reflexão sobre fundamentos epistemológicos e políticos dessa relação (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP.
Freire, P. (2001). A educação na cidade. 5. ed. São Paulo, SP: Cortez.
Freire, P. (2016). Conscientização. São Paulo, SP: Cortez.
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (2005). Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freitas, L. (2009). A instituição do fracasso: a educação da ralé. In Souza, J. (Org.). Ralé brasileira: quem é e como vive (pp. 281-304). Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Giovedi, V. M. (2012). O currículo crítico-libertador como forma de resistência e de superação da violência curricular (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP.
Kohan, W. (2019). Paulo Freire mais do que nunca: uma biografia filosófica. Belo Horizonte, MG: Vestígio.
Rodrigues, F. J. S., Brum, J. L. H., & Telau, R. (2023). Plano de Estudo: O método guia da Pedagogia da Alternância. In Begnami, J. B., & Burghgrave, T. (Orgs.). Mediações Didáticas da Pedagogia da Alternância (pp. 35-77). Nova Friburgo, RJ: Pragma Livros.
Silva, A. F. G. (2007). A busca do tema gerador na práxis da educação popular. 2. ed. Curitiba, PR: Gráfica Popular.
Silva, A. F. G. (2004). A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, SP.
Silva, A. F. G. (2001). Pedagogia como currículo da práxis. In Freire, A. M. de A. (Org.). Pedagogia da libertação em Paulo Freire. (2ª. ed. Rev). Rio de Janeiro, RJ / São Paulo, SP: Paz e Terra.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flavia Zemke Braun, Débora Monteiro do Amaral

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




