The formation of the rural teacher in Minas Gerais: cases and neglicence
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2018v3n2p473-2Abstract
ABSTRACT. The present article has as an objective to make a historical contextualization in relation to the teacher’s formation of the Primary school teachers in Brazil and in the state of Minas Gerais, with emphasis on the rural and school teachers. As a methodological procedure, we used the bibliographic research on the topic. The article discusses the weaknesses in relation to the public policies directed to the farmer and the “interest” to invest in the rural education. On behalf of the speech to reverse the “backwardness” of agriculture, to lay the man in the countryside, to reduce the existing illiteracy, as well as modernizing the country, was created specific institutions for teacher’s training in some Brazilian states and among them Minas Gerais. As result, has become very clear that the concern with Rural Education in Minas Gerais became evident after 1950, time from which began to be observed the need to train rural teachers, provided with specific knowledge and contextualized to be able to develop a process of civilization of the rural environment. It can be assumed, through observation that Brazilian public policies have presented fragility regarding to Rural Education, developing slowly, disconnected and delayed in relation to urban educational initiatives.
Downloads
References
Almeida, A. L., & Guido, H. A. O (2007). Francisco Campos e a escola de aperfeiçoamento: a burguesia entre educar e instruir o povo. In IV Congresso de Pesquisa e Ensino de História da Educação de Minas Gerais. Belo Horizonte: UFMG. Recuperado de: http://www.fae.ufmg.br/portalmineiro/conteudo/externos/4cpehemg/Textos/pdf/9a_1.pdf
Almeida, D. B. (2009). A Educação rural como processo civilizador. In Stephanou, & Bastos, M. H. C. (Orgs.). Histórias e memórias da educação no Brasil, vol. III: Século XX (pp. 278-195). Petrópolis, RJ: Vozes.
Almeida, D. B. (2001). Vozes esquecidas em horizontes rurais: história de professores. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Recuperado de: http://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/1908/000311994.pdf?sequence=1&locale=en
Almeida, J. S. (2006). Mulheres na educação: missão, vocação e destino? In Saviani, D. (Org.). O legado educacional do século XX no Brasil (pp. 59-108). Campinas, SP: Autores Associados.
Almeida, D. B., & Grazziontin, L. S. (2013). A escola primária rural, de Ruth Ivoty Torres da Silva. In Mesquita, I. M. & Carvalho, R. A. (Orgs). Clássicos da Educação Brasileira (pp. 133-146). Belo Horizonte: Mazza Edições.
Andrade, T., & Peixoto, A. M. C. (2005). Formação de Professores para a Escola Rural. In III Congresso de Pesquisa e Ensino e História da Educação em Minas Gerais. São João Del Rei: UFSJ. Recuperado de: http://www.fae.ufmg.br/portalmineiro/conteudo/externos/3cpehemg/congresso/textos_pdf/Tema%2010%20-%20Profiss%C3%A3o%20docente/Forma%C3%A7%C3%A3o%20de%20professores%20para%20a%20%20escola%20rural.pdf
Calazans, M. J. C. (1993). Para compreender a Educação do Estado no meio rural-Traços de uma trajetória. In Therrien, J. & Damasceno, M. N. (Orgs.). Educação e Escola no campo (pp. 15-40). Campinas: Papuris.
Carvalho, L. B. O. (2012). Reformas Educacionais em Minas Gerais: instrução primária, modernidade e progresso (1906-1928). Revista HISTEDBR On-line, Campinas, (46), 219-237. Recuperado de: http://www.fe.unicamp.br/revistas/ged/histedbr/article/viewFile/3776/3192
Carvalho, M. M. C. (1989). A Escola e a República. Editora Brasiliense, SP.
Antipoff, H. (1992). Coletânea Educação rural. Belo Horizonte: Centro de Documentação e Pesquisa Helena Antipoff- CDPHA/Imprensa Oficial.
Leão, A. (1953). A sociedade rural. Rio de Janeiro: S. A. Noite.
Lima, T. C. S. & Mioto, R. C. T. (2007). Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál, 10, 37-45. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rk/v10nspe/a0410spe.pdf
Lira, D. A. N., & Melo, A. D. (2010). A educação brasileira no meio rural: recortes no tempo e no espaço. In I Conferência de Políticas Públicas contra a pobreza. Natal: UFRN. Recuperado de: http://www.cchla.ufrn.br/cnpp/pgs/anais/Arquivos
Mannuci, S. (1934). A crise Brasileira de Educação. Editora Piratininga, São Paulo.
Musial, G. B. S. (2011). A Emergência das escolas rurais em Minas Gerais (1892-1899): quando a distinção possibilita a exclusão. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte. Recuperado de: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUBD-92RLHJ
Nagle, J. (1974). Educação e Sociedade na Primeira República. São Paulo, EPU: Rio de Janeiro.
Nascimento, J. C. (2010). Para civilizar o campo: a cultura escolar do ensino técnico agrícola. In Vidal, D. G., & Schwartz, C. M. (Orgs.). Histórias das culturas escolares no Brasil (pp. 93-124). Vitória: EDUES.
Neves, L. S., & Pinto, H. M. (2013). Sentido novo da vida rural: Abgar Renault e a política educacional em Minas Gerais. In VII Congresso Brasileiro da História da Educação: Circuitos e Fronteiras da História da Educação no Brasil. Cuiabá: UFMT. Recuperado de: http://sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe7/pdf/01-%20ESTADO%20E%20POLITICAS%20EDUCACIONAIS%20NA%20HISTORIA%20DA%20EDUCACAO%20BRASILEIRA/SENTIDO%20NOVO%20DA%20VIDA%20RURAL%20ABGAR%20RENAULT%20E%20A%20POLITICA%20EDUCACIONAL%20EM%20MINAS%20GERAIS.pdf
Nogueira, J. K., & Schelbauer, A. R. (2004). Feminização do magistério no Brasil: o que relatam os pareceres do primeiro congresso da instrução do Rio de Janeiro. In IV Jornada do HISTEDBR, Maringá: UEM. Recuperado de: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/_GT1%20PDF/FEMINIZA%C7%C3O%20DO%20MAGIST%C9RIO%20NO%20BRASIL.pdf
Peixoto, A. M. C. (2003). Uma nova era na escola mineira: a Reforma Francisco Campos e Mário Casasanta (1927-1928). In Leal, M. C., & Pimentel, M. A. L. (Orgs.). História e Memória da Escola Nova (pp. 75-116). Editora Loyola, São Paulo, Brasil.
Peixoto, A. M. C. (2000). Triste retrato: a educação mineira no Estado Novo. In Filho, L. M., & Peixoto, A. C. (Orgs.). Lições de Minas: 70 anos da Secretaria da Educação (pp. 84-103). Belo Horizonte: Secretaria de Educação.
Piacentine, A. P. F. S. (2012). História da formação para professores leigos rurais: o curso de magistério rural em Dourados, na década de 1970. (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Grande Dourados, Dourados.
Pinho, L. A. (2009). Civilizar o campo: Educação e Saúde nos Cursos de Aperfeiçoamento para professores rurais - Fazenda do Rosário (Minas Gerais, 1947-1956). (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Pinho, L. A., Diniz, L. S., Paula, L. R., Rocha, M. I. A., Lima, P. L. O., & Roseno, S. M. (2010). Curso de Formação de Educadores (as) do Programa Escola Ativa: da Educação rural à educação do campo. Módulo III. Belo Horizonte: UFMG.
Pinto, H. M. (2007). A Escola Normal Regional Dom Joaquim Silvério de Souza de Diamantina e a formação de professores para o meio rural mineiro: 1950-1970. (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica, Belo Horizonte.
Prado, A. A. (1995). O Ruralismo Pedagógico no Brasil do Estado Novo. Revista Estudos Sociedade e Agricultura, 4, 5-27. Recuperado de: http://biblioteca.clacso.edu.ar/ar/libros/brasil/cpda/estudos/quatro/adonia4.htm
Rodrigues, J. R. T. (1985). Magistério Leigo Rural do Piauí: concepções e práticas. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade Católica, São Paulo.
Santana, M. P. S. C. B. (2010). Professores leigos no Piauí: o ingresso e a permanência na profissão docente no meio rural. In VI Encontro de Pesquisa em Educação da UFPI. Piauí: UFPI. Recuperado de: http://www.ufpi.br/subsiteFiles/ppged/arquivos/files/VI.encontro.2010/GT.16/GT_16_05_2010.pdf
Souza, R. C. (2006). “Não premiarás, não castigarás, não ralharás...”: dispositivos disciplinares em Grupos Escolares de Belo Horizonte (1925-1955). (Tese de Doutorado). Universidade de São Paulo, São Paulo.
Tanuri, L. M. (2000). História da formação de professores. Revista Brasileira da Educação, 14, 61-88. Recuperado de: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n14/n14a05
Vidal, D. G. (2000). Escola nova e processos educativos. In Lopes, M. T., Filho, L. M. F. F., & Veiga, C. G. (Orgs.). 500 anos de educação no Brasil (pp. 497-517). Belo Horizonte: Autêntica.
Vighi, C. S. B. (2008). Professores leigos em escolas rurais: Trajetórias de vida profissional em um passado (re) visitado. (Dissertação de Mestrado). Universidade de Pelotas, Pelotas.
Fontes Documentais
Dicionário Biográfico de Minas Gerais: período republicano, 1889-1991. Belo Horizonte, MG: Assembleia Legislativa do Estado de Minas Gerais, 1994.
Escola Rural- Boletim dos Cursos de Aperfeiçoamento para professores rurais. Belo Horizonte: Imprensa oficial, Volume I, 1948.
Legislação
Brasil. Ministério da Educação. Lei nº 4.024, 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Recuperado de: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L4024.htm Acesso em 06 de outubro de 2015.
Sites consultados
Academia Brasileira de Letras. Biografia Abgar Renault. Recuperado de: http://www.academia.org.br/academicos/abgar-renault/biografia Acesso em 02 de novembro de 2015.
Portal do Governo do Estado de Minas Gerais. Galeria dos Governantes: Milton Soares Campos. Recuperado de: https://www.mg.gov.br/governomg/portal/m/governomg/governo/galeria-de-governadores/10212-milton-soares-campos/5794/5241 Acesso em 02 de novembro de 2015.
Portal do Governo do Estado de Minas Gerais. Antônio Carlos Ribeiro de Andrada. Recuperado de: https://www.mg.gov.br/governomg/portal/m/governomg/governo/galeria-de-governadores/10181-antonio-carlos-ribeiro-de-andrada/5794/5241 Acesso em 02 de março de 2016.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística - IBGE. Recuperado de: http://www.ibge.gov.br/home/ Acesso em 12 de novembro de 2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).