The training of indigenous pedagogues in alternance in Paraná: a contribution to interculturality and bilinguism
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e7350Abstract
The aim of this paper is to present the constitutional process of the experience of indigenous educators development of the Central West State University (Guarapuava / PR), highlighting the arrival of indigenous demand at the University, the participatory construction of the Pedagogical Project of the Course (PPC) and the implementation of Alternation Pedagogy in indigenous higher education in Paraná. Through documentary and bibliographical research, the role of indigenous movements in the fight for the right of access to higher education in Paraná is explained in an intercultural and bilingual perspective, and the urgent need for training of educators to work at indigenous schools in the state. In the context of the process of creation of the course of Indigenous Pedagogy, with the Pedagogy of Alternation, we highlight the principles that support actions designed and performed collectively, present in the Pedagogical Project and in the execution of the Course. The results of the ongoing development process show a better participation of indigenous peoples in the decisions and organization of indigenous higher education, the establishment of an intercultural and bilingual curriculum, as well as the establishment of an Intercultural Degree in Teaching, composed only of indigenous students, which has led actions with autonomy and self-management.
Keywords: Indigenous pedagogy; alternation pedagogy; indigenous higher education; intercultural and bilingual training
Downloads
References
Almeida, W. B. (2004). Terras tradicionalmente ocupadas: processos de territorialização e movimentos sociais. Revista Brasileira de Estudos Urbanos e Regionais, 6(1), 9-32.
Barros, M. C. D. M. (1993). Linguística missionária: Summer Institute of Linguistics (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
Bergamaschi, M. A., & Silva, R. H. (2007). Educação escolar indígena no Brasil: da escola para índios às escolas indígenas. Ágora, 13(1), 124-150. Doi: http://dx.doi.org/10.17058/agora.v13i1.113 Recuperado em 07 de abril, 2019 de https://online.unisc.br/seer/index.php/agora/article/view/113.
Betancourt, R. F. (1994). Questões de método para uma filosofia intercultural a partir da Ibero-América. São Leopoldo, RS: Editora Unisinos.
Brandão, C. R. (1988). Pesquisa Participante. São Paulo, SP: Editora Brasiliense.
Caldart, R. S. (2000). Pedagogia do Movimento Sem Terra. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Caldart, R. S. (2017). Inventário da realidade: guia metodológico para uso nas escolas do campo. In Caldart, R. S. (Org.). Caminhos para a transformação da Escola 4 - Trabalho, agroecologia e estudo nas escolas do campo (pp. s./p.) São Paulo, SP: Editora Expressão Popular.
Carta-pedido de cursos superiores na Terra Indígena. (2018). Terra Indígena Rio das Cobras, Nova Laranjeiras, PR.
Censo Demográfico 2010. (2010). Rio de Janeiro, RJ: IBGE, Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Recuperado em 10 de abril, 2019 de http://www.brasileirosnomundo.itamaraty.gov.br/a-comunidade/estimativas-populacionais-das-comunidades/estimativas-do-ibge/censo-demografico-ibge-2010.pdf
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. (2016). Texto constitucional promulgado em 5 de outubro de 1988, com as alterações determinadas pelas Emendas Constitucionais de Revisão nos 1 a 6/94, pelas Emendas Constitucionais nos 1/92 a 91/2016 e pelo Decreto Legislativo n. 186 (2008, julho 9). Brasília: Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas. Recuperado em 15 de junho, 2019 de https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/518231/CF88_Livro_EC91_2016.pdf
Consulta Escola: dia a dia educação. (2018). Paraná. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Recuperado em 14 junho, 2018 http://www.consultaescolas.pr.gov.br/consultaescolas/f/inicial
Consulta sobre a possibilidade de oferta de curso de graduação para a formação de Educador Indígena na Terra Indígena Rio das Cobras. (2018). Paraná. Conselho Estadual de Educação. Parecer CEE/CP nº 03/18 de 19 de outubro.
Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores Indígenas no Ensino Superior. (2014). Brasília, DF: Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação.
Falkembach, E. M. F. (1995). Sistematização ... juntando cacos, construindo vitrais. Ijuí, RS: Editora Unijui.
Faustino, R. C. (2006). Política educacional nos anos de 1990: o multiculturalismo e a interculturalidade na educação escolar indígena (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Faustino, R. C. (2012). Políticas educacionais e educação escolar indígena no Paraná. Universidade Federal de Santa Catarina: Recuperado em 13 de junho, 2019 de http://www.rizoma.ufsc.br/pdfs/936-of10b-st3
Faustino, R. C., Novak, M. S. J., & Cipriano, S. C. (2013). A Presença indígena na Universidade: acesso e permanência de estudantes Kaingang e Guarani no ensino superior do Paraná. Revista Cocar, 7(13), 69-81.
Freire, P (1987). Pedagogia do Oprimido. São Paulo, SP: Editora Paz e Terra.
Freire, P (2004). Ação cultural para liberdade e outros escritos. São Paulo, SP: Editora Paz e Terra.
Guimarães, E. (2005). Brasil: país multilíngue. Ciência e Cultura, 57(2), 22-23.
Jara, O. (1985). Concepções dialéticas de educação popular. Caderno CEPIS. Texto de Apoio (2).
Junqueira, C. (2002). Antropologia Indígena: uma introdução. São Paulo, SP: Editora EDUC.
Lei nº 6.001 de 19 de dezembro de 1973. (1973, 21 de dezembro). Dispõe sobre o Estatuto do Índio. Diário Oficial da União, seção 1. Recuperado em 13 de junho, 2019 de https://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1970-1979/lei-6001-19-dezembro-1973-376325-publicacaooriginal-1-pl.html
Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 23 de dezembro). Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, seção 1.
Menezes, M. C. B. (2016) Educação escolar indígena e o processo de alfabetização enquanto apropriação da linguagem escrita (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Maringá, Paraná.
Novak, M. S. J. (2007). Política de ação afirmativa: a inserção dos indígenas nas universidades públicas paranaenses (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Maringá, Paraná.
Novak, M. S. J. (2014). Os organismos internacionais, a educação superior para indígenas nos anos de 1990 e a experiência do Paraná: estudo das ações da Universidade Estadual de Maringá (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Maringá, Paraná.
Ramos, A. R. (1984). O Brasil no movimento indígena americano. Anuário Antropológico, (82), 281-286.
Ramos, A. R. (2012). Constituições nacionais e povos indígenas. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.
Referencial Curricular Nacional para as Escolas Indígenas (1998). Brasília, DF: Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental MEC/SEF.
Rodrigues, I. C., & Wawzyniak, J. V. (2006). Inclusão e Permanência de Estudantes Indígenas no Ensino Superior Público no Paraná: Reflexões. Recuperado em 18 de abril, 2019 de www.acoesafirmativas.ufscar.br/relatorio CUIA. 2006.
Sanches Vásquez, A. (1968). Filosofia da práxis. Rio de Janeiro, RJ: Editora Paz e Terra.
Shulgin, V. N. (2013). Rumo ao politecnismo: artigos e conferências. São Paulo, SP: Editora Expressão Popular.
Souza, H. J de. (2014). Como se faz análise de conjuntura. Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Teixeira, E. S., Bernartt, M. L., & Trindade, G. A. (2008). Estudos sobre Pedagogia da Alternância no Brasil: revisão de literatura e perspectivas para a pesquisa. Educação e Pesquisa, 34(2), 227-242. Doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022008000200002
UNICENTRO. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão (CEPE). Resolução Nº 108-CEPE/Unicentro, de 23 de Setembro De 2008. Aprova o Regulamento do Programa Paranaense de Mobilidade Docente no Âmbito da Unicentro, PPMD/Unicentro.
UNICENTRO. (2018a). Laboratório da Educação do Campo e Indígena (LAECI). Departamento de Pedagogia (DEPED/G). Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia (Terra Indígena). Guarapuava, PR.
UNICENTRO. (2018b). Ofício nº329 GR/ UNICENTRO. 28 de setembro de 2018 b. Solicitação de autorização de funcionamento do Curso de graduação para a formação de Educador Indígena na Terra Indígena Rio das Cobras município de Nova Laranjeiras ao CEE.
Williams. R. (2007). Palavras-chave: um vocabulário de cultura e sociedade. Tradução de Sandra Guardani Vasconcelos. São Paulo: Editora Boitempo.
Williams. R. (2008). Cultura. Tradução de Lólio Lourenço de Oliveira. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra.
Williams, R. (2011). O campo e a cidade na história e na literatura. Tradução de Paulo Henrique Britto. São Paulo: Editora Companhia das Letras.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).