School education in the rural environment of Ituiutaba-MG, Brazil: Rural Education or Countryside Education?
DOI:
https://doi.org/10.20873/uft.2525-4863.2017v2n1p323Resumen
Este artigo tem como objetivo apresentar algumas reflexões sobre a história da educação efetivada no meio rural brasileiro, priorizando diferenciar o paradigma da educação rural do paradigma da educação do campo; mapear a produção acadêmica que trata da temática investigada e, por fim, empreender um olhar sobre o cenário da investigação: o município de Ituiutaba-MG, Brasil. Quanto à metodologia recorreu-se a uma revisão bibliográfica abordando a educação rural e educação do campo, pesquisa inspirada no Estado da Arte, levantamento e análise documental realizados na Secretaria Municipal de Educação de Ituiutaba-MG, Brasil. Concluiu-se que a educação que se efetiva nas escolas localizadas no meio rural daquela cidade mantém as características do paradigma da Educação Rural.
Palavras-chave: Educação Rural, Educação do Campo, Escolas Rurais.
School education in the rural environment of Ituiutaba-MG, Brazil: Rural Education or Countryside Education?
ABSTRACT. This paper aims to present some reflections on the history of education introduced in the Brazilian rural environment. The objectives are as follows: to differentiate the paradigm of rural education from the one of the rural area; to map the academic production on the research topic and, finally, to look at the scenario of this investigation: Ituiutaba-MG, Brazil. The methodology involved a bibliographical review, research of the State of Art, documentary analysis carried out at the Municipal Secretary of Education of Ituiutaba. The results reveal that the education that takes place in the rural schools located in Ituiutaba maintains the characteristics of the Rural Education paradigm.
Keywords: Rural Education, Countryside Education, Rural Schools.
Educación escolar en las zonas rurales del municipio Ituiutaba-MG, Brasil: La Educación Rural o Educación del Campo?
RESUMEN. Este artículo tiene como objetivo presentar algunas reflexiones sobre la historia de la educación efectiva en el Brasil rural, dando prioridad a diferenciar el paradigma de la educación rural paradigma de la educación rural; Mapa de la literatura académica tratar el tema investigado y, por último, echar un vistazo a la etapa de investigación: la ciudad de Ituiutaba-MG, Brasil. En cuanto a la metodología se utilizó una revisión de la literatura frente a la educación rural y la educación rural, la investigación inspirado en el estado de la técnica de análisis, el estudio y el documento realizado en el Municipal Ituiutaba-MG de Educación, Brasil. Se concluyó que la educación sea efectiva en las escuelas ubicadas en las zonas rurales de la ciudad sigue siendo el paradigma de las características de la educación rural.
Palabras clave: Educación Rural, Educación del Campo, Las Escuelas Rurales.
Descargas
Citas
Araújo, F. M. L. (2006). Mulheres letradas e missionária da luz: formação da professora primária nas escolas normais rurais do Ceará – 1930-1960. (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará.
Arroyo, M. G. (2007). Políticas de formação de educadores (as) do Campo. Caderno CEDES, 27(72), 157-176.
Arroyo, M. G., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Org.). (2004). Por uma Educação do Campo. (p. 7-18). Petrópolis: Vozes.
Barros, J. A. (2011). “A revisão bibliográfica: uma dimensão fundamental para o planejamento da pesquisa”. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em educação, (1).
Brasil. (2002). Diretrizes Operacionais para a educação básica nas escolas do campo. Brasília, DF.
Brasil. (2005). Grupo Permanente de Trabalho de Educação do Campo. Referência para uma política nacional de Educação do Campo. Caderno de subsídios. Brasília, DF.
Brasil. (1997). Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nova LDB (Lei n. 9.394/96). Rio de Janeiro: Qualithmark Editora.
Caldart, R. S. (2004). Por uma Educação do Campo: traços de uma identidade em construção. In Arroyo, M., Caldart, R. S., & Molina, M. C. (Org.). Por uma Educação do Campo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Damasceno, M. N., & Beserra, B. (2004). Estudos sobre a educação rural no Brasil: estado da arte e perspectivas. Educação e Pesquisa, 30(1), 73-89.
Ferreira, N. S. A. (2002). As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade. (79).
Flores, M. M. L. (2000). Escola Nucleada Rural: Histórico e Perspectivas (Catalão-GO, 1998-2000) Dissertação (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia.
IBGE. (2017). Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Ibge cidades. [on line] Disponível na internet via: http://ibge.gov.br/cidadesat/painel/historico.php?codmun=313420&search=minas-gerais%7Cituiutaba%7Cinphographics:-history&lang=_ES
Leite, S. C. (1999). Escola rural: urbanização e políticas educacionais. São Paulo: Cortez.
Nosella, P., & Bufa, E. (1996). Schola Mater: a antiga Escola de São Carlos 1911-1933. São Carlos: EDUFSCar.
Silva Júnior, A. F. (2007). Saberes e práticas de ensino de História em escolas rurais (um estudo no município de Araguari, MG, Brasil). (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Uberlândia.
Silva Júnior, A. F. (2009). O Ensino de História no meio rural: olhares e práticas. In: Guimarães, S. (Org.). Ensinar e aprender História: formação, saberes e práticas educativas. (p. 199-230). Campinas: Átomo & Alínea.
Silva Júnior, A. F. (2012). Identidades e consciência história de jovens estudantes e professores de História: um estudo em escolas no meio rural e urbano. (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Uberlândia.
Silva Júnior, A. F., & Borges Netto, M. (2011). Por uma Educação do Campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando: Revista eletrônica de cultura e educação, (3), 45-60.
Silva, M. V., & Silva Júnior, A. F. (2012). Políticas educacionais para Educação do Campo: dimensões históricas e perspectivas curriculares. Revista HISTEDBR On-line, (47), 314-332.
Silva, L. H., & Costa, V. A. (2006). Educação Rural. Presença Pedagógica, 12 (69), 25-48.
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).