The Awaete-Parakanã people resistences (to existences) in the construction of a specific and differentiated school education

Auteurs-es

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12221

Mots-clés :

Awaete-Parakanã, Indigenous School Education, State-owned project.

Résumé

ABSTRACT. In this work we thought over about the school appropriation processes by the Awaete-Parakanã People, in the indigenous land Parakanã, located in the town of Novo Repartimento – PA. It was aimed here to understand the historical relationship of the Awaete-Parakanã with the school and, more recently, developed the main role in the process of school appropriation in their territory, in view of the theoretical perspective of Baniwa (2006). For this work is analyzed a literature was carried out on the policies of the Brazilian state that forced contact with indigenous peoples, focusing on the history of the Awaete-Parakanã. Studies already produced on indigenous school education policies in Brazil were also analyzed (Baniwa (2006), Fernandes (2010), Cohn (2016), Alencar (2018), Faustino (2006), Emídio-Silva (2017)). It was observed the Awaete-Parakanã People has reframed the school role in their territory, since they have a very clear school project and how the school should work towards their future project as ethnic group.

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Bibliographies de l'auteur-e

Maria Cristina Macedo Alencar, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Doutora em Linguística (UFSC/SC), com estadia de pesquisa no Seminário de Romanística da Universidade de Heidelberg (Alemanha). Mestre em Linguística Aplicada (UNICAMP/SP) e Licenciada plena em Letras-Português (UFPA). Docente da Faculdade de Educação do Campo, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa/FECAMPO). É Professora Permanente do Mestrado Profissional em Letras - PROFLETRAS Rede Nacional. Está em função administrativa na Coordenadoria de Apoio à Diversidade Étnico-Racial [CADER] do Núcleo de Ações Afirmativas, Diversidade e Equidade (NUADE/UNIFESSPA).

Laécio Rocha de Sena, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Doutorando no Programa de Pós-graduação em História Social da Amazônia, na Universidade Federal do Pará (UFPA), com pesquisa sobre História Indígena, com foco nos povos indígenas do vale dos rios Araguaia e Tocantins (meados do séc.XIX e início séc.XX). Graduado em História (UEMA), especialista Educação do Campo (IFPA), Mestre em Dinâmicas Territoriais e Sociedade na Amazônia (PDTSA/ UFPA). Tem experiência na educação básica (SEDUC/PA e IFPA). Atualmente é professor de História do Brasil na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa), no Instituto de Estudos do Trópico Úmido, no Campus de Xinguara.

Mayane Lima Nonato , Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará - UNIFESSPA

Discente do curso de Licenciatura em Ciências Sociais da Faculdade de Ciências Sociais Araguaia-Tocantins, Universidade Federal do Sul e sudeste do Pará (Unifesspa/FACSAT). Atualmente é bolsista no Projeto de Extensão "Docência e gestão em Educação Escolar Intercultural Indígena" (PIBEX-Unifesspa)

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Publié-e

2022-03-20

Comment citer

Macedo Alencar, M. C., Rocha de Sena, L. ., & Lima Nonato , M. . (2022). The Awaete-Parakanã people resistences (to existences) in the construction of a specific and differentiated school education. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e12221. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e12221