A didactic experiment in biology teaching from a look at teenage pregnancy in riverside communities in Marajó-PA.

Auteurs-es

  • Hermison Bruno Baia Palheta Universidade Estadual do Pará - UEPA https://orcid.org/0000-0001-6888-3186
  • Fábio José da Costa Alves Universidade Estadual do Pará - UEPA

DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13279

Résumé

ABSTRACT. The present research was developed with the objective of investigating the extent to which a Didactic Sequence (DS) involving the concept of "Human Reproduction", according to the historical-cultural perspective, can contribute to riverside communities about teenage pregnancy As a theoretical anchor, we base ourselves on in historical-cultural theory, from Oliveira (1995), Rego (1995), Prestes (2010), Braz (2015) and other theorists who contributed to the debate. In the methodology, we developed a qualitative approach based on Alves (1992) and Oliveira (1995), analyzing a SD from the looks of Zabala (2011) and Cabral (2017). For the analysis of SD interactions, we worked with the theoretical assumptions of Góes (2000) known as “Microgenetic Analysis”. In the results, we observed that the research participants showed greater understanding of the concepts on the theme "Human Reproduction", significantly reflecting teenage pregnancy. We observed that when we used scientific knowledge and everyday knowledge, there were changes in attitudes towards the subject. In this sense, our lens pointed out potential in learning when we develop SDs from the historical-cultural perspective.

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Bibliographies de l'auteur-e

Hermison Bruno Baia Palheta, Universidade Estadual do Pará - UEPA

Licenciado em Biologia pela Universidade Valeu do Acaraú-UVA -2008; Professor da Rede Municipal de Ensino de Portel-Pá –SEMED. Professor da Rede Estadual de Ensino do Pará-SEDUC. Especialista em Ciências em Educação pelo EDUCIMAT-UFPA- 2010. Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Pará-PPGED-2021. Doutorando em Ciências em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande-FURG-PPGEC 2022.

Fábio José da Costa Alves, Universidade Estadual do Pará - UEPA

Pós Doutorado pelo programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Doutorado em Geofísica, Mestrado em Geofísica, Licenciado em Matemática, Engenharia, Civil, Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Matemática e do programa de educação da Universidade Estadual do Pará.

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Publié-e

2023-05-13

Comment citer

Palheta, H. B. B., & Alves, F. J. da C. (2023). A didactic experiment in biology teaching from a look at teenage pregnancy in riverside communities in Marajó-PA. Brazilian Journal of Rural Education, 8, e13279. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13279