Teaching History and Geography in an Amazon riverside community in Brazil

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13556

Résumé

ABSTRACT. The traditional communities in Brazil demonstrate how rich Brazilian multiculturalism is. For example, in this Amazon context are the inhabitants of the floodplain, which are called Riverines. It is questioned whether the municipal school of Barreirinha located on the banks of the Massauari River, in Amazonas, contemplates this specific riverside knowledge. The general objective is to analyze the pedagogical practices in the teaching of History and Geography in the school space of a Riverine community in the Lower Amazon, in the municipality of Barreirinha.  Based on the primary data through open interviews with teachers and managers, it is identified that in the teaching practices, they don’t feel sufficiently prepared to deal with the specificities of a traditional Community – History teaching needs to be contextualized, as the perception of time and reality is different. The need for the student to know their own history and to place themselves within a larger national or global plan. It’s concluded that for the learning process to occur among riverside students, a change in the training of teachers is necessary in order to awaken in future teachers the importance of identifying cultural specificities in traditional communities, thus enabling meaningful teaching for students.

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Bibliographies de l'auteur-e

Thaís Gonçalves Silva, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Mestre em Educação na área de Formação de Professores, especialista em Docência Universitária e graduada em Licenciatura em História. Participou do programa CAPES/PIBID como pesquisadora e da Residência Pedagógica como voluntária enquanto atuava como professora universitária - Curso de Licenciatura em História na área de Educação. Atualmente é professora do Ensino Fundamental II e do Itinerário de Humanas no Novo Ensino Médio. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Gestão e Inovação Educacional (GIEd).

Germana Ponce de Leon Ramirez, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutora em Geografia Humana pela UFSC. Atualmente exerce a função de Docente Titular do Mestrado Profissional em Educação, é Professora nos cursos de graduação do UNASP. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação e Diversidade Étnica (GPEDE). Realiza pesquisa na área de diversidade étnica e Cultural, como também, na área de Ensino de Geografia e em Geografia das Religiões.

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Publié-e

2022-12-30

Comment citer

Gonçalves Silva, T., & Ponce de Leon Ramirez, G. (2022). Teaching History and Geography in an Amazon riverside community in Brazil. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e13556. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e13556