Challenges of teaching Rural Extension: practices and methodologies in the production of knowledge with family farmers

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DOI :

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14751

Résumé

This article aims to reflect on the challenges of teaching Rural Extension, from its methodological and practical possibilities in the context of the mandatory curriculum of the undergraduate course in Agricultural Engineering of the School of Agricultural Engineering of the State University of Campinas. We seek to understand the contribution of postgraduates who participated in the Teaching Internship Program in the expansion of the teaching practice and the role of the discipline in the training of students in dialogue with farmers. We interviewed: ten undergraduate students, three graduate students who participated in the Teaching Internship Program and three groups of family farmers who participated in the discipline. The discipline Sociology and Rural Extension in the Agricultural Engineering undergraduate course represents a counterpoint to a course with a bias oriented by and for agribusiness. This academic discipline is developed under a didactic and methodological strategy carried out with family farmers, based on the collective construction of knowledge, consolidating itself in the resistance and (re)existence of the becoming in the design of the possibilities built in the approach of the University through extension.

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Bibliographies de l'auteur-e

Vanilde Ferreira de Souza-Esquerdo, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Professora da Faculdade de Engenharia Agrícola, do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Agrícola e do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Unicamp. É coordenadora do Laboratório de Comunicação de Pesquisas Ambientais e Agrícolas da Feagri/Unicamp.

Shana Sampaio Sieber, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Soutoranda do Programa de Pós-Graduação em Engenharia Agrícola da Unicamp. Também é doutora em Ciências Sociais da Universidade Federal de Campina Grande (UFCG/PB) e integrante do Laboratório de Comunicação de Pesquisas Ambientais e Agrícolas da Feagri/Unicamp e do Grupo de Pesquisa em Relações de Gênero, Sexualidade e Saúde - Dadá (UFRPE/UAST).

Sonia Maria Pessoa Pereira Bergamasco, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Professora Titular da Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), professora titular da Faculdade de Engenharia Agrícola (Feagri) e dos programas de Pós-Graduação em Engenharia Agrícola da Feagri e em Ciências Sociais do Instituto de Filosofia e Ciências Humanas (IFCH).

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Publié-e

2022-12-19

Comment citer

Ferreira de Souza-Esquerdo, V., Sampaio Sieber, S., & Maria Pessoa Pereira Bergamasco, S. (2022). Challenges of teaching Rural Extension: practices and methodologies in the production of knowledge with family farmers. Brazilian Journal of Rural Education, 7, e14751. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e14751