Analytical and propositional questions to transform rural schools into a place

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Résumé

ABSTRACT. The article aims to present some principles and actions for rural schools to become spaces of belonging, and to incorporate, into their practices, the multi-scalar and contradictory reality of the community where they are located. By doing so, they become places. Based on bibliographic review and participant observation, we highlight the importance and necessity of schools to facilitate: interdisciplinary pedagogical work with students’ reality as a reference, collective planning, the study both of Agroecology and field projects in dispute in the country, student self-organization, and the production of teaching materials that are territorially referenced. Thus, we understand that the schools need to build, in everyday life, their meaning for the community by overcoming traditional teaching and exercising an active stance connected to subjective and objective life issues.

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Roberto Antônio Finatto, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Doutor e Mestre em Geografia pela Universidade Federal de Santa Catarina (com atividades de doutorado sanduíche na Universidad de Córdoba e na Universidad Internacional de Andalucía, Espanha). Graduado em Geografia pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Escola do Campo e Agroecologia (GECA/UFSC) e do Núcleo de Estudos Agrários e Territoriais (NATERR/UFFS). Nascido e criado no campo, trabalha com os seguintes temas: agricultura camponesa; Agroecologia; Educação do Campo e Agroecologia; ensino de Geografia e Cartografia Social Escolar; desenvolvimento territorial, produção/agricultura orgânica. Entre 2015 e 2023 foi professor na Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Laranjeiras do Sul, no curso de Licenciatura em Educação do Campo: Ciências Sociais e Humanas. Atualmente, é professor do Departamento de Educação do Campo da Universidade Federal de Santa Catarina.

Maria Isabel Farias, Universidade Federal do Paraná - UFPR

Possui graduação em Geografia pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOSTE (2002). Especialista em Educação do Campo e Desenvolvimento - UnB - PRONERA. Mestrado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho (2013).  Doutoranda em Geografia na UNIOESTE - Campus Francisco Beltrão. Professora na Universidade Federal do Paraná - Setor Litoral.

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Publié-e

2024-06-30

Comment citer

Finatto, R. A., & Farias, M. I. (2024). Analytical and propositional questions to transform rural schools into a place. Brazilian Journal of Rural Education, 9, e16741. Consulté à l’adresse https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/campo/article/view/16741