Training of MST Educators in the context of the State of Espírito Santo                                                       

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18337

Schlagworte:

MST, formação de educadores, educação do campo

Abstract

ABSTRACT. This article is part of a doctoral research project that aims to present the trajectory of the largest social movement in Latin America, regarding the training processes of educators who work in the areas of camps and settlements of Agrarian Reform in the context of the State of Espírito Santo – ES. Based on Paulo Freire and Bakhtin, it focuses on narratives from a semi-structured interview conducted with five people who, in the 1980s in the Espírito Santo territory, dared to design an education project that considered the issues relevant to the lives of rural subjects. When recalling the trajectory of the Landless Rural Workers' Movement – MST, with emphasis on education and educator training, it is clear that land and education are inseparable from the historical trajectory of the Movement. Through narratives, it is evident that the collective subjects that form the MST (Landless Workers' Movement) materialized what we now conceive of as Education in the Countryside, weaving trajectories of collective struggle that were fundamental in the construction of public policy that addresses the countryside and its subjects.

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Autor/innen-Biografien

Marle Aparecida Fideles de Oliveira Vieira, Secretaria Municipal de Educação de Vitória- SEME

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Adelar João Pizetta, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste, Chapecó/SC (1982), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2014). Atualmente é Professor na Universidade Federal do Espírito Santo - UFES/CEUNES, em São Mateus, no Departamento de Educação e Ciências Humanas (DECH) e Colaborador/Educador da Escola Nacional Florestan Fernandes (ENFF), atuando principalmente nos seguintes temas: Cultura, Filosofia, Filosofia da Educação, Sociologia, Sociologia da Educação, Educação Popular, Educação e Movimentos Sociais, Currículo, Formação de Professores, Política e Planejamento Educacional, Questão Agrária, Educação do Campo e Teoria da Organização.

Valdete Côco, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1989), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2006). Atualmente é professora no Departamento de Linguagens Cultura e Educação (DLCE) e no Programa de Pós-Graduação, do Centro de Educação, da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordenadora do Grupo de Pesquisa Formação e Atuação de Educadores (GRUFAE). Foi tutora do Programa de Educação Tutorial (PET) Conexões de Saberes: Projeto Educação (dez/2010-maio/2022). Coordenou o GT07: Educação de crianças de 0 a 6 anos, da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) (2016-2019). Integrou (vice sudeste) a Diretoria da ANPEd (Gestão: ANPEd, Presente! 2020-2021). Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: Formação de Professores, Linguagens, docência e Educação Infantil.

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Veröffentlicht

2025-12-22

Zitationsvorschlag

Vieira, M. A. F. de O., Pizetta, A. J., & Côco, V. (2025). Training of MST Educators in the context of the State of Espírito Santo                                                       . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e18337. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e18337

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Rubrik

Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios