Pesticides and Rural Education: The relevance of Continuing Education for Teachers based on the reality of rural life    

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DOI :

https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19729

Résumé

ABSTRACT.  This study sought to highlight the importance of continuing education for elementary school teachers in public schools located near crop fields as a strategy to prevent exogenous pesticide poisoning. Exposure to pesticides has increased, affecting the health of rural workers and children, who are considered at-risk groups. Continuing education focused on this topic, which is relevant to those who create life in the countryside, aims to transform reality and promote a better quality of life. This research investigated whether continuing education on pesticides is available in the public education system in Santa Catarina, particularly for rural school teachers, given the expansion of agribusiness and agricultural dependence on these inputs. This is a qualitative, exploratory field study based on semi-structured interviews with natural science teachers. The results indicate that there is no ongoing training on pesticides, although everyone recognizes the importance of this approach in schools for public guidance and prevention. The urgent need for continued training by competent bodies and educational institutions is highlighted, promoting knowledge and support for teachers to work on the topic in an interdisciplinary manner, considering the reality of the subjects in the field.

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Valquíria Machado Cardoso Weiss, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Possui graduação em Ciências Biológicas - Bacharelado pela Universidade Luterana do Brasil (2007), mestrado e doutorado em Biologia Celular e do Desenvolvimento pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC (2011; 2015). Atua como bióloga na Diretoria de Vigilância Sanitária do Estado de Santa Catarina (2019). Atualmente é estudante da Licenciatura em Educação do Campo - Ciências da Natureza e Matemática (UFSC); e Professora Colaboradora da Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC.

Gabriela Furlan Carcaioli, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

É docente na Universidade Federal de Santa Catarina, no curso de Licenciatura em Educação do Campo, pesquisadora e líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação, Escolas do Campo e Agroecologia - GECA e coordenadora do SubProjeto PIBID - Educação do Campo (2020-2022). Doutora e mestre em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós Graduação Multiunidades em Ensino de Ciências e Matemática na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Realizou o doutorado sanduíche na Faculdade de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal. Especialista em Educação do Campo e Agroecologia na Agricultura Familiar e Camponesa - Residência Agrária (PRONERA) pela Faculdade de Engenharia Agrícola (Feagri/Unicamp). Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Os principais temas de estudos estão relacionados à Educação do Campo, com ênfase no currículo e na formação de professores em Ensino de Ciências e Agroecologia.

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Publié-e

2025-12-22

Comment citer

Machado Cardoso Weiss, V., & Furlan Carcaioli, G. (2025). Pesticides and Rural Education: The relevance of Continuing Education for Teachers based on the reality of rural life    . Brazilian Journal of Rural Education, 10, e19729. https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19729

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Dossiê: Educação do Campo - Culturas e Territórios