Rural Education in Caiçara Territory: Generative Themes as a Practice of (Re)Existence in the Islands of Guaraqueçaba, Brazil
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19764Résumé
ABSTRACT. This article focuses on the pedagogical practices developed in schools located in the caiçara communities of the Guaraqueçaba islands, on the coast of Paraná, Brazil, emphasizing the use of generative themes as an educational strategy. The research is framed within the field of Rural Education and aimed to analyze how generative themes, as a pedagogical tool, contributed to cultural (re)existence processes and the strengthening of territorial identity in school practices. The methodological approach was qualitative, with a participatory and investigative character, including field observations, documentation of pedagogical activities, and dialogues with educators and students involved in the process. The results showed that the integration of generative themes into pedagogical planning enabled the valorization of local knowledge, strengthened the relationship between school and community, and promoted the construction of a curriculum more attuned to the realities of island territories. Furthermore, it highlighted the protagonism of children in recognizing their own experiences as part of the educational process. It is concluded that the use of generative themes constitutes a powerful practice of resistance against curriculum homogenization, fostering contextualized and culturally meaningful learning experiences for rural subjects.
Téléchargements
Références
Arroyo, M. G. (2012). Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes.
Arroyo, M. G. (2017). Por uma educação do campo: Trilha de um percurso coletivo. Petrópolis, RJ: Vozes.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora.
Brandão, C. R. (2006). O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense.
Brandão, C. R. (2002). O que é educação (45ª ed.). São Paulo: Brasiliense.
Caldart, R. S. (2004). Pedagogia do Movimento Sem Terra (3ª ed.). São Paulo: Expressão Popular.
Candau, V. M. F. (2008). Direitos humanos, educação e interculturalidade: As tensões entre igualdade e diferença. Revista Brasileira de Educação, 13(37), 45–56. Recuperado de https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5szsvwMvGSVPkGnWc67BjtC/?format=pdf&lang=pt
Candau, V. M. F. (2020). Saberes culturais e educação: Entre o reconhecimento e a revalorização. Revista Espaço do Currículo, 13(Especial), 1–16. https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/54949/32178
Fernandes, B. M. (2011). Educação do campo e desenvolvimento territorial rural. Revista NERA, 14(18), 125–135. Disponível em https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1348
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa (23ª ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (2001). Educação como prática da liberdade (30ª ed.). São Paulo: Paz e Terra.
Gadotti, M. (2000). Pedagogia da práxis. São Paulo: Cortez.
Gatti, B. A. (2012). Grupo focal na pesquisa em ciências humanas e sociais. Brasília: Líber Livro.
Haesbaert, R. (2011). O mito da desterritorialização: Do “fim dos territórios” à multiterritorialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil.
Hall, S. (2006). A identidade cultural na pós-modernidade (11ª ed.). Rio de Janeiro: DP&A.
Loureiro, C. F. B. (2006). Educação ambiental crítica: Fundamentos e possibilidades (5ª ed.). São Paulo: Cortez.
Minayo, M. C. S. (2010). O desafio do conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde (12ª ed.). São Paulo: Hucitec.
Molina, M. C., & Jesus, S. M. S. A. de (Orgs.). (2004). Por uma educação do campo: Contribuições para a construção de um projeto de educação do campo (Caderno 5). Brasília: Articulação Nacional por uma Educação do Campo.
Oliveira, I. A. C. T. (2013). Educação do campo: Identidade e diferença na escola contemporânea. Belo Horizonte: Autêntica.
Paro, V. H. (2000). Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática.
Sacristán, J. G. (2000). O currículo: Uma reflexão sobre a prática (3ª ed.). Porto Alegre: Artmed.
Santiago, A. L. G. F. (2017). O território como currículo e o currículo como território: Um desafio à escola rural. Revista Brasileira da Educação do Campo, 2(1), 56–72. https://periodicos.uft.edu.br/index.php/rbec/article/view/3127
Silva, T. T. (2010). Documentos de identidade: Uma introdução às teorias do currículo (3ª ed.). Belo Horizonte: Autêntica.
Thiollent, M. (2011). Metodologia da pesquisa-ação (18ª ed.). São Paulo: Cortez.
Torres, C. A. (2001). Educação popular e movimentos sociais. Petrópolis: Vozes.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Jackson Morais Barcelos, Helena Midori Kashiwagi da Rocha 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




