Project-Based Learning (PBL) and Digital Multiliteracies in Rural Education: an experience report with a 5th grade class
DOI :
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19823Résumé
ABSTRACT. This text presents part of the results of a professional master's degree research project that aimed to propose and implement a methodological design based on Project-Based Learning (PBL) for the development of digital multilingualism among students in the Early Years at a rural school in the interior of Pernambuco. The object of study was digital inclusion in rural education, and the methodological approach was training research (Macedo, 2021), using a dialectical method and a qualitative approach. The theoretical categories of Rural Education and Project-Based Learning were based on Freire (1987, 1996), Arroyo, Caldart and Molina (2004) and Bender (2014), respectively. The cultural practitioners were students from a 5th grade class, and the data production tools used were a diagnostic questionnaire, a field diary and a focus group. The results obtained indicate a significant increase in the students' motivation to learn, active participation and development of logical reasoning. It is therefore concluded that in the context of a rural school, the use of digital technologies in PBL provides an engaging education that encourages students to work in teams, experimenting with innovative solutions while strengthening the link between the school and the rural community.
Téléchargements
Références
Arroyo, Miguel, & Caldart, Roseli & Molina, Mônica. (Orgs). (2004). Por uma educação do campo. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes.
Aureliano, T. A. F. de S., & Sales, K. M. B. (2022). Os multiletramentos e as tecnologias digitais na educação do campo multisseriada. In Seminário Integrado FORTEC – GEPLET. VI Seminário do FORTEC: tecnologias, cultura digital e perspectivas para formação presencial e a distância (pp. 75-87). Recuperado de: https://www.academia.edu/91809242/Anais_Semin%C3%A1rio_Integrado_ForTEC_Geplet_ok. Acesso em: 17 abr. 2025.
Bassani, P., B., Scherer, & Magnus, E. B. (2021). Práticas de curadoria como atividades de aprendizagem na cultura digital. In Santos, Edméa O., & Sampaio, Fábio F., & Pimentel, Mariano. (Orgs.). Informática na Educação: fundamentos e práticas. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação. (Série Informática na Educação, 1).
Bender, W. N. (2014). Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Porto Alegre: Penso.
Resolução CNE/CEB 1, de 3 de abril de 2002. (2002, 3 de abril). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Recuperado de: http://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdf
Resolução n.2, de 28 de abril de 2008. (2008, 28 de abril). Estabelece diretrizes complementares, normas e princípios para o desenvolvimento de políticas públicas de atendimento da Educação Básica do Campo. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/resolucao_2.pdf
Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. - São Paulo: Paz e Terra. Recuperado de: https://nepegeo.paginas.ufsc.br/files/2018/11/Pedagogia-da-Autonomia-Paulo-Freire.pdf.
Acesso em: 13 abr. 2024.
Freire, P. (1987). Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra.
Kirchner, A. (2020). A aprendizagem baseada em projetos e o ensino de matemática. Trabalho de Conclusão de Curso (graduação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Libâneo, J. C. (2011). Adeus professor, adeus professora?: novas exigências educacionais e profissão docente. 13 ed. São Paulo: Cortez.
Macedo, R. S. (2021). Pesquisa-formação/formação-pesquisa: criação de saberes e heurística formacional. - 1.ed.-Campinas, SP: Pontes Editores.
Nic.BR. (2023). 81% das escolas em áreas rurais possuem acesso à Internet. Tic Educação. Disponível em: https://nic.br/noticia/na-midia/81-das-escolas-em-areas-rurais-possuem-acesso-a-internet/. Acesso em: 18 out. 2025.
Paludo, C. (2012). Educação Popular. In Dicionário da Educação do Campo. Roseli Salete Caldart, Isabel Brasil Pereira, Paulo Alentejano e Gaudêncio Frigotto (Orgs.). Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular.
Rojo, R. (2012). Pedagogia dos multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In Rojo, Roxane Helena Rodrigues, & Moura, Eduardo (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 11-31.
Santos Filho, J. C. Dos., & Gamboa, S. S. (Orgs). (2013). Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. Coleção Questões da Nossa Época, 8 ed., 46, São Paulo, Cortez.
Sinfronio, O. A., & Costa, L. G. da, & Costa, M. G. da. (2024). A educação popular: uma abordagem histórica na formação de professores. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 16(5), 01-20. DOI: 10.55905/cuadv16n5-001.
Tavares, M. T. G. (2015). Educação popular e movimentos sociais contemporâneos: algumas notas para reflexão. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 24(43), 49–61. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2015.v24.n43.p49-61. Recuperado de: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/1306. Acesso em: 20 abr. 2025.
Téléchargements
Publié-e
Comment citer
Numéro
Rubrique
Licence
© Taísa Ângela Freire de Souza Aureliano, Kathia Marise Borges Sales, Nívea Eulália Guimarães dos Santos 2025

Cette œuvre est sous licence Creative Commons Attribution 4.0 International.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




