Challenges arising from the absence of guidelines for Rural Education in municipalities of Bahia: the driving role of Formacampo
DOI:
https://doi.org/10.70860/ufnt.rbec.e19869Abstract
ABSTRACT. This article analyzes the process of elaboration and re-elaboration of the Municipal Guidelines for Rural Education (DMEC) in municipalities of Bahia, developed by the Formacampo Program in 2022. The study aimed to understand how this process occurred, identifying the motivations, the subjects and institutions involved, as well as the challenges faced in consolidating these guidelines. The research, with a qualitative approach, was based on Historical-Dialectical Materialism, using document analysis and semi-structured interviews with municipal coordinators, education councils, and Formacampo members. The results indicate that the construction of the DMEC constitutes a political-pedagogical act that goes beyond the technical-administrative dimension, revealing the organizational strength and protagonism of rural subjects. They also show that the absence of specific guidelines reflects structural inequalities, lack of training, and fragility of public policies aimed at rural education. It is concluded that the Formacampo Program plays a driving role in fostering social participation and the formulation of educational policies anchored in the reality of the identity territories of Bahia, reaffirming rural education as a social right and an instrument of emancipation.
Downloads
References
Barros, A. V. (2013). Trabalho docente na educação básica na rede municipal de ensino em Belém (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Pará, Belém.
Brasil. (2002). Ministério da Educação. Resolução do CNE/CEB nº 1 de 03 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. DF. Brasília, 2002. Recuperado de: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13800- rceb001-02-pdf&category_slug=agosto-2013-pdf&Itemid=30192. Acesso em 15 mar de 2025.
Brasil. (2009). Decreto nº 7.352, de 9 de novembro de 2010. Regulamenta a Lei nº 12.101, de 27 de novembro de 2009, e dispõe sobre políticas educacionais voltadas para a inclusão social. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 nov. 2010.
Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
Caldart, R. S. (Org.). (2000). Por uma educação do campo: Campo, campesinato e educação. Petrópolis: Vozes.
Caldart, R. S. (2004). Elementos para a construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Revista Trabalho Necessário, 2(2).
Ciavatta, M., & Ramos, M. (2012). A “era das diretrizes”: a disputa pelo projeto de educação dos mais pobres. Revista Brasileira de Educação, 17(49).
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.
Freire, P. (1983). Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gimeno Sacristán, J. (1998). Currículo: teoria de la práctica educativa. Madrid: Morata.
Gramsci, A. (1968). Maquiavel, a política e o Estado moderno. Tradução de Luiz Mário Gazzaneo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Kosic, K. (1976). Dialética do Concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Martins, J. S. (2000). Sociologia da Educação: processos e instituições. São Paulo: Cortez.
Marx, K. (1978). Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos. Os Pensadores. São Paulo: Abril cultural.
Marx, Karl, & Engels, F. (2007). A ideologia alemã. São Paulo: Boitempo.
Mészaros, I. (2011). Para além do capital. 1a rev. ed. São Paulo: Boitempo.
Santos, M. (2006). Território e Sociedade: Espaço, tempo e sociedade. São Paulo: Hucitec.
Saviani, D. (2009). História das ideias pedagógicas no Brasil. 2. ed. Campinas: Autores Associados.
Saviani, D. (2015). O conceito dialético de mediação na pedagogia histórico-crítica em intermediação com a psicologia histórico-cultural. Germinal: marxismo e educação em debate, 7(1), 26-43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yure Oliveira Santos, Arlete Ramos dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proposal for Copyright Notice Creative Commons
1. Policy Proposal to Open Access Journals
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
A. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License that allows sharing the work with recognition of its initial publication in this journal.
B. Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex .: publish in institutional repository or as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
C. Authors are permitted and encouraged to post their work online (eg .: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and the citation of published work (See the Effect of Open Access).




