APPROACH TO SEXUALITY AND GENDER IN EDUCATIONAL DOCUMENTS IN THE STATE OF PARANÁ
DOI:
https://doi.org/10.20873/riecim.v2i2.14799Keywords:
Gender issues, sex education, Educational Legislation, State Education PlanAbstract
The present work seeks to show how the themes of sexuality and gender are addressed in educational documents in the state of Paraná. It is necessary to verify the foundations of work with such themes, since it is questioned who is responsible for discussing such issues in the educational area. We carried out a qualitative research with the analysis of six state documents that guide the teaching work in the classroom. We verified that sexuality and gender were not very evident, initially due to a caution with the emptying of specific content of the disciplines and, later, for igniting misguided discussions, especially on gender issues. We noticed the amount of approaches and discussions on the themes were reduced.
References
BRASIL. Presidência da República. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 1988.
________. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental (5ª a 8ª séries). Brasília: MEC/SEF, 10 volumes, 1998.
________. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais (Ensino Médio). Brasília: MEC, 2000.
________. Presidência da República. Lei nº 13.005, Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências, Brasília, DF, 2014.
________. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular – Documento homologado. Brasília: MEC, 2017.
BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e subversão da identidade. 1ª ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
FLICK, U. Introdução à pesquisa qualitativa, 3ª ed., Porto Alegre, Artmed: 2009.
FOUCAULT, M. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Rio de
Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2017.
LOURO, G. L. Sexualidade: lições da escola. In: MEYER, D. E. E. (Org.).Saúde e Sexualidade na Escola. Porto Alegre: Mediação, 1998, p. 85-96.
MESQUITA, M. C. F. Formação de professores e educação sexual: Análise das Diretrizes Curriculares Nacionais e do currículo do curso de Pedagogia da UEM. 2012. 48f. Monografia, (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá.
OLIVEIRA, M.; MAIO, E. R. Formação de professores/as para abordagem da Educação Sexual na escola. Revista Espaço Plural, v. 13, n. 26, p. 45-54 2012. Disponível em : <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=445944368005>. Acesso em 23 jun. 2018.
PARANÁ. Casa Civil do Governo do Estado do Paraná. Constituição do Estado do Paraná. Curitiba, 1989.
________. Diretrizes Curriculares da Educação Básica. Governo do Paraná. Secretaria de Estado da Educação do Paraná. Departamento de Educação Básica. Curitiba: SEED, 14 volumes, 2008.
________. Diretrizes Curriculares de Gênero e Diversidade Sexual da Secretaria de Estado da Educação do Paraná: Versão preliminar. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Departamento da Diversidade. Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual. Curitiba: SEED, 2010.
________. Coletânea de Legislação Educacional. Volume XX. Governo do Estado do Paraná. Secretaria de Estado de Educação. Curitiba: SEED, 2012.
________. Assembleia Legislativa do Estado do Paraná. Lei nº 18.492, Aprovação do Plano Estadual de Educação e adoção de outras providências, Curitiba, PR, 2015a. Disponível em <http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/PEE/PEEPR_ANEXO_UNICO.pdf> Acesso em 26 set. 2018.
________. Assembleia Legislativa do Estado do Paraná. Lei nº 18.492, Aprovação do Plano Estadual de Educação e adoção de outras providências, Curitiba, PR, 2015b. Disponível em <http://www.educacao.pr.gov.br/arquivos/File/PEE/Anexo_18492.pdf> Acesso em 25 set. 2018.
VIEIRA, P. M.; MATSUKURA, T. S. Modelos de educação sexual na escola: concepções e práticas de professores do ensino fundamental da rede pública. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 22, n. 69, p. 453-474, Jun 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wellington Soares de Lima, Lourdes Aparecida Della Justina
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright Policy
Copyrights are retained by the authors, who grant RIEcim the exclusive rights for first publication. Authors will not be remunerated for the publication of their work in this journal. Authors are permitted to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the work's published version in this journal (e.g., post it to an institutional repository, on a personal website, publish a translation, or as a book chapter), with acknowledgement of authorship and initial publication in this journal. The Journal's editors have the right to make textual adjustments and adaptations to conform to publication standards.
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content, following the principle that freely providing scientific knowledge to the public contributes to the global democratization of knowledge. Users can read, download, copy, distribute, print, search, or use the content for any legal purpose, respecting national copyright laws and without seeking prior permission from the publisher or the author. The opinions presented in the articles are the responsibility of the authors. The Journal does not charge Article Processing Charges (APCs).
Licensing Policy - Usage License
Licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) License. This license allows sharing, copying, redistributing the manuscripts published in RIEcim in any medium or format. Additionally, it allows adapting, remixing, transforming, and building upon the material, as long as proper credit is given to the author and initial publication in this journal is acknowledged.