TEACHING MICROBIOLOGY FROM THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: AN EXPERIENCE REPORT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20873/riecim.v3i1.14948

Keywords:

Historical-Critical Pedagogy, Teaching Biology, National High School Reform, Formative Itinerary

Abstract

The report presents biology teaching activities developed by undergraduate students in Biological Sciences at a militarized state school in Goiás. The activity was carried out during the implementation of the New Secondary School (NEM), specifically in the Training Itinerary "Beyond the vision: knowing the microworld". In this context, the article aims to discuss the theoretical-methodological bases mobilized in the planning and development of activities carried out in the classes of the Formative Itinerary (Micromundo). Historical-Critical Pedagogy (PHC) and the Statutes of Biological Knowledge are the basis of our teaching practices. The teaching contents of the class reported here are: "viruses", "microorganisms" and "biological classification". The political-curricular impositions arising from the NEM were considered in our analyzes and discussions. Despite the reduced number of classes, the contact with the school presented the challenge of acting, in an educational context in which the curricular political impositions are constituted as impasses and limitations to the teaching autonomy, even more if we take into account that its principles and fundamentals are practically antagonistic to those of the PHC. Finally, through this reflective account, we understand that the internship was configured as a counter-hegemonic space, which is part of the struggle for quality public education by training teachers based on PHC.

Author Biographies

Gabriel da Rocha Barbosa, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação em Cências e Matemática pela Universidade Federal de Goías (PPGECM-UFG). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma istituição. É bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Colligat- repensando a formação de professores de ciências e biologia no Laboratório de História, Filosofia e Ensino de Biologia na Educação Escolar (LaHFiEBEE-UFG), no qual participa de pesquisas voltadas para história e filosofia da biologia e suas implicações para o ensino de biologia. É professor de biologia da ação de extenção "Cursinho Popular Comunidade FazArte" (UFG).

Müller Brenner Freitas de Morais, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Possui ensino-medio  pelo Colégio Estadual Edmundo Pinheiro de Abreu (2013). Tem experiência na área de Bioquímica. 

Simone Sendin Moreira Guimarães, Universidade Federal de Goiás (UFG), Goiânia, Goiás, Brasil.

Doutora em Educação Escolar - Formação de Professores pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP (Campus Araraquara) (2010), mestre em Educação - Ensino de Ciências pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (2003), especialista em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo - USP (São Carlos) (2001) e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (1998). Atualmente é professora Associada II do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG). É professora e vice coordenadora (2022/2024) do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da UFG. Coordena o Grupos de Pesquisa Colligat - (re)pensando a formação de professores de ciências na natureza (UFG) e participa como pesquisadora do grupo Grupo de Pesquisa em História da Biologia e Ensino (USP). Tem experiência na área de Educação, com ênfase na Formação de Professores de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Filosofia da Ciência/Biologia; Ensino de Ciências e Biologia; Educação de Jovens e Adultos.

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Published

2023-09-13

How to Cite

BARBOSA, Gabriel da Rocha; MORAIS, Müller Brenner Freitas de; GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira. TEACHING MICROBIOLOGY FROM THE HISTORICAL-CRITICAL PEDAGOGY: AN EXPERIENCE REPORT. Interdisciplinary Journal in Science and Mathematics Education, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e23004, 2023. DOI: 10.20873/riecim.v3i1.14948. Disponível em: https://periodicos.ufnt.edu.br/index.php/RIEcim/article/view/14948. Acesso em: 24 nov. 2024.

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