Resenha: Granereau, A. (2020). O Livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Fortaleza: Edições UFC.

Autor/innen

  • Alberto Dias Valadão Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

DOI:

https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10380

Abstract

ABSTRACT. The work of Abbé Granereau, Le livre de Lauzun - Une histoire des premières Maisons Familiales Rurales, published by Editora Gerbert à Áurillac, Paris, 1969, with a second edition by Editora L'Harmattan, Paris, 2007, is the result of the diary he produced consecutively describing the process of creating and expanding alternating training schools, the Maisons Familiales Rurales (MFR). The present work is a review of this work published in 2020 in Brazil by UFC Editions, which can be identified as the “Birth Certificate” of Pedagogy of Alternation. Granereau discusses how, philosophically and pedagogically, a new modality of political and educational nature was being structured in favor of farmers historically hitherto held hostage by a school that decanted urban values. The book portrays in detail the genesis of Pedagogy of Alternation, through the so-called Pedagogical Formula of Lauzun, focusing on: the difficulties of implementing new ideas that differ from ingrained pedagogical formulas; alternation of training between school and family-community time; didactic-pedagogical organization linking the two moments of study and work; and, the farmers taking over the management of the peasant school.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Autor/innen-Biografie

Alberto Dias Valadão, Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Professor Adjunto da Fundação Universidade Federal de Rondônia - UNIR, Departamento Acadêmico de Ciências Humanas e Sociais - DACHS - Campus de Ji-Paraná. Possui graduação em Pedagogia pela Fundação Universidade Federal de Rondônia (1995), Especialização em Metodologia do Ensino Pela Fundação Universidade Federal de Rondônia, Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Santo André, Mestrado em Psicologia pela Universidade Federal de Rondônia (2011) e Doutorado em Psicologia pela Universidade Católica Dom Bosco (2018). Foi Professor da Educação Básica da rede pública estadual - SEDUC/Rondônia (1991-2008). Foi Diretor, Coordenador Pedagógico e Monitor/Professor do Centro Familiar de Formação em Alternância (CEFFA) de Ji-Paraná (1995-2007). Coordenou a Linha de Pesquisa Educação, e Movimentos Sociais do Campo (2014-2018) do Grupo de Pesquisa em Educação na Amazônia (GPEA). Tem experiência na Educação Básica e Superior, desenvolvendo ensino, pesquisa e extensão nos seguintes temas: Psicologia da Educação, Teorias do Currículo, Gestão do Trabalho Escolar, Avaliação Educacional, Educação do Campo, Pedagogia da Alternância. Atualmente é membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Educação e Diferenças Culturais (UCDB). Membro do Grupo de Pesquisa em Etnoconhecimento e Pesquisa em Educação (GPEPE) (UNIR). Coordena a Linha de Pesquisa: Educação, Cultura e Movimentos Sociais. Participa do processo de formação continuada dos professores/monitores dos Centros Familiares de Formação por Alternância (CEFFAs), ligados à Associação Estadual das Escolas Famílias Agrícolas de Rondônia de Rondônia (AEFARO). 

Literaturhinweise

Granereau, A. (2020). O Livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Fortaleza: Edições UFC.

Veröffentlicht

2020-09-02

Zitationsvorschlag

Valadão, A. D. (2020). Resenha: Granereau, A. (2020). O Livro de Lauzun: onde começou a Pedagogia da Alternância. Fortaleza: Edições UFC. Brazilian Journal of Rural Education, 5, e10380. https://doi.org/10.20873/uft.rbec.e10380